Návrat ke kořenům

25. září 2009

Pokud vám po několika televizních uvedeních uvízlo v paměti výpravné válečné drama Anthonyho Minghelly "Návrat do Cold Mountain", možná si vybavíte i nezvykle silnou dřevní hudbu, která prostupuje příběhem o strastiplném putování zraněného konfederačního vojáka za svou milou. Té muzice se říká Sacred Harp, v překladu Posvátná harfa, ovšem s uvedeným nástrojem to nijak nesouvisí - jde o označení amerického náboženského chorálu z dob před občanskou válkou Severu proti Jihu, kdy tradiční zámořské žánry jako country nebo gospel ještě neexistovaly.

Jednou z klíčových osobností, které se na soundtracku k filmu s Jude Lawem a Nicole Kidmanovou v hlavních rolích podílely, byl rodák z Nové Anglie, zpěvák, etnomuzikolog a učitel hudby Tim Eriksen, výrazný a vzácný host loňských prázdninových festivalů Colours Of Ostrava a Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Záznam jeho koncertu v náměšťském kostele sv. Jana Křtitele nyní vychází na CD firmy Indies Scope Records.

Předloňský čtyřicátník Eriksen začínal jako pankáč a jeho více než dvacet let existující, mezi folkem a postpunkem oscilující formace Cordelia´s Dad kdysi předskakovala Nirvaně. Vedle toho se řadu let věnoval indické hudbě, na univerzitě ovšem studoval Vareseho a interpretoval partitury avantgardisty Rileyho. Díky své ženě, rodačce ze Sarajeva, se vyzná i v balkánské muzice, což dokumentuje nahrávka souboru Žabe i Babe, který založil právě s manželkou Mirjanou. V posledních letech se všestranný Erikson soustředí hlavně na "old time music" své země.

Tim Eriksen

Album Northern Roots Live In Náměšť obsahuje osmnáct písní, v nichž zpěvák vskutku směřuje k samotným kořenům americké hudby. Téměř zapomenuté balady z Nové Anglie (odtud i jejich označení Northern Roots, tedy Severní kořeny) jsou v jeho podání přesvědčivými důkazy o tom, že "bílý" gospel může být stejně intenzivním zážitkem jako písně amerického Jihu, ať už je to duchovní spirituál, nebo světské blues. Tim Eriksen se doprovází na kytaru, banjo i housle, ale velmi často zpívá a capella, což jeho projev ještě umocňuje - to, s jakou naléhavostí opanoval sakrální prostor, je skutečně uhrančivé.

autor: Milan Šefl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.