Naslouchejte violoncellu: Rozhovor se Štěpánem Filípkem
Štěpán Filípek dychtí po novém repertoáru pro svůj nástroj. Dlouhodobě tak oslovuje české i zahraničí skladatelky a skladatele, aby pro něj psali skladby, či objevuje polozapomenuté opusy od skladatelů činných v 2. půlce 20. století jako byli Miloslav Ištvan či František Emmert. Věnuje se i jiným žánrům, sám komponuje a ve Zbraslavi založil vlastní festival.
Pro Rozhlas nahrál perspektivní umělec celou řadu snímků, z nichž do pořadu vybíráme malý, ale pestrý výsek. V rozhovoru s Jiřím Slabihoudkem Filípek představí například projekt LUDICRA, ve kterém oslovil několik českých i zahraničních skladatelů a skladatelek, aby stvořili skladby pro violoncello a komorní orchestr inspirované latinskými texty z pera skladatele Jana Nováka. Netradiční pocta jednomu z mála studentů Bohuslava Martinů tak čerpá nikoliv z jeho hudby, nýbrž z poezie.
Uslyšíte také Safranbolu od Lenky Noty, kterou Filípek zařadil mezi devět skladeb na albu 9, na kterém najdete skladby zkomponované ženami: Většina z nich vznikla umělci přímo na tělo. Nejinak tomu bylo v případě 3. sonáty pro violoncello a klavír s podnázvem „Melody Song“ od Františka Emmerta, se kterým se violoncellista seznámil během studií na JAMU. Šlo o jedno z posledních děl, které před svou smrtí Emmert vytvořil.
Na JAMU Filípek v současné době studuje také kompozici. Více se o jeho skladatelských projektech a plánech dozvíte v pořadu. Dojde i na hudbu Miloslava Ištvana a na tango.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.