Napětí kruhu a kříže, prostor v prostoru. Na Ostravských dnech zněla nová hudba českých autorů
Páteční Koncert klasika nabízí čerstvý záznam z festivalu Ostravské dny, který pravidelně přináší hudební novinky z české i mezinárodní hudební scény. V úterý 29. srpna proběhl v rámci festivalu koncert s názvem Spiritual and Empiric a zazněla na něm hudba britské skladatelky Elisabet Dijkstry, letos pětadvacetiletého Brazilce Arthura Novase a tři premiéry českých autorů, Michala Rataje, Jana Dobiáše a Petera Grahama.
Zazní premiéry skladeb Michala Rataje, Jana Dobiáše nebo Petera Grahama
Ostravskou bandu diriguje Bruno Ferrandis
Uvádí Michaela Vostřelová
Jedním z významotvorných aspektů celého večera byl prostor, kterým hudba zněla, ostravská Katedrála Božského Spasitele. Jejím géniem loci se inspiroval Michal Rataj při kompozici svého site-specific díla Načálo polunóščnici, jehož název vychází z východní liturgie sv. Jana Zlatoústého. Jan Dobiáš zkomponoval na objednávku festivalu Chví se čas, osmnáctihlasou sborovou skladbou na text Otokara Březiny. A Peter Graham stvořil ORGAOS, hudbu pro varhany a dva improvizující sólisty, která odkazuje k „organizaci“ i „chaosu“.
Související
-
Mezi zpěvem, sdělením a křikem. Expozice nové hudby a lidského hlasu
Koncertní procházka Besedním domem, drsné písně společenského svědomí, nová opera i hudební výlety do Bratislavy a do Ostravy.
-
Operní debuty na NODO: Lucie Páchová a James Layton v Ostravě
Tři opery v jednom večeru – tak se jmenovala událost s datem 28. června 2022, která se odehrála v Divadle Antonína Dvořáka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.
Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu


Nebojte se klasiky!
Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?