Mladíček Puccini a Messa di Gloria na Podzimním festivalu duchovní hudby v Olomouci

8. listopad 2024

Už absolventská práce 22letého Giacoma Pucciniho na hudebním ústavu v rodné Lucce, v jistém smyslu „přihláška“ na konzervatoř v Miláně, slavnostní Messa di Gloria, jasně prokázala, že se Puccini nevydá cestou skladatele chrámové hudby a rodinná tradice v chrámu sv. Martina s jeho jménem spjatá nebude. „Puccini se zamiloval do opery, konkrétně Verdiho Aidy, a to když mu bylo 18 let. Rázem měl jasno, kudy se bude ubírat dál“.

Záznam z dómu sv. Václava v Olomouci z 19. října 2024
Účinkují: Peter Berger (tenor), Martin Gurbaľ (bas), Český filharmonický sbor Brno (Petr Fiala, sbormistr) a Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín.
Diriguje Paolo Gatto
O rané mši Giacoma Pucciniho a jeho dalších mladých skladbách s dirigentem hovoří a pořad připravila Renáta Spisarová.
Technická spolupráce Zdeněk Slavotínek a Antonín Schindler.

Poutavé vyprávění italského dirigenta Paola Gatta o prvních vážných krocích pozdějšího operního mága Pucciniho zaznamenáme v Koncertu klasika zejména v souvislosti s uvedením jeho rané mše Messa di Gloria na závěrečném koncertě Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci. V dómu sv. Václava bylo dílo uvedeno 19. října. Předznamená jej intermezzo z opery Manon, aby pak pokračovalo asi 42minutové dílo, které spíše než duchovní skladbu připomíná, hlavně v sólových áriích, operu.

Svěží, jásavou a melodickou mši pro sólo tenor a baryton, čtyřhlasý sbor a orchestr nastudoval Paolo Gatto s Peterem Bergerem a Martinem Gurbaľem, Českým filharmonickým sborem Brno (sbormistr Petr Fiala) a Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, a to jako připomínku 100 let, které 29. listopadu tohoto roku uplynou od Pucciniho úmrtí. Provedení díla Messa di Gloria bylo v Olomouci velmi vřelé a atmosféra večera se přenesla i do samotného záznamu.

Koncert klasika mapuje prostřednictvím hudby Pucciniho odchod z provinční Luccy a jeho strastiplné přijetí na milánskou konzervatoř, stejně tak Pucciniho intelektuální splynutí, a to už v Miláně, s uměleckou skupinou „bohémů“ Scapigliatura, přátelství s pozdějším libretistou Ferdinandem Fontanou a také, od Pucciniho první opery Le Villi, bezmeznou podporu jeho pozdějšího nakladatele, kterým byl Giulio Ricordi. Messa di Gloria nás jednoznačně přesvědčí o tom, že pro dech beroucí a originální melodie byl skladatel Puccini předurčen už v mládí.

Spustit audio

Související