Míří z církevní školy do pekla. Sopranistky Ondřeje Sokola vyvolaly rozporuplné reakce

Sopranistky
Sopranistky

Provokativní text a živá kapela. Činoherní klub uvedl jako první inscenaci letošní sezóny českou premiéru hry Sopranistky v režii nového uměleckého šéfa Ondřeje Sokola. Autorem dramatizace románu The Sopranos skotského spisovatele Alana Warnera z roku 1998, která získala ocenění Skotská kniha roku, je dramatik a scenárista Lee Hall. Světovou premiéru měly Sopranistky v srpnu 2015.

Sopranistky

Rocková kapela The Chutes pod vedením Sáry Markové Bukovské hraje v představení živě nejznámější hity ze 70. a 80. let od britské kapely Electric Light Orchestra. Sopranistky popisují cestu šesti, navenek drsných a neohrožených, dívek ze školy Panny Marie Matky ustavičné pomoci na pěveckou soutěž do Edinburghu. A do pekla, dodává k tomu režisér Ondřej Sokol. „Je to jejich první výlet, kdy se rozhodnou, že se opijí, hodně se jim to ale vymkne z rukou a udělají několik skandálů. Některé skončí na záchytce, další v nemocnici nebo na policii. A díky situacím, do kterých se dostávají, se odkrývají jejich pravé charaktery.“

Sopranistky

Ondřej Sokol se stal uměleckým šéfem Činoherního klubu loni v září. Po svém nástupu řekl, že chce, aby tato scéna byla dál „místem pro pokus“, stejně jako když ji v polovině šedesátých let založili režisér Ladislav Smoček a dramaturg Jaroslav Vostrý. Jak do této koncepce zapadá titul Sopranistky? „Hra je v mnoha ohledech velký experiment. Ještě nikdy jsme nedělali hru, kde by hrála živá rocková kapela a živě se zpívalo. Je tam spousta písní od Electric Light Orchestra, což je kapela, kterou jedna z dívek poslouchá. Tím jsou písničky zasazené do děje.“

Sopranistky

Jako sopranistky se představí Anna Fialová v alternaci s Berenikou Suchánkovou, Tereza Mašková v alternaci s Evou Burešovou, Petra Kosková, Alena Hladká a Marta Dancingerová a Anna Kotlíková.

Nechtěl jsem herecké zpívání, chtěl jsem, aby to byly holky, které když zazpívají, tak to lidi ohromí.
Ondřej Sokol

Také scéna Adama Pitry posouvá dosavadní možnosti Činoherního klubu o kus dál. „Jeviště jsme vysunuli dopředu. Lidi z míst, které jsme zabrali, jsme posadili na jeviště, jehož tvar je nakonec takový atypický,“ dodává Ondřej Sokol.

Sopranistky

Inscenaci Sopranistky, kterou premiéroví diváci přijali rozporuplně, hodnotila v Mozaice divadelní publicistka Jana Soprová. „Zatímco v Anglii, kde tento titul s úspěchem hrají od roku 2015, byly ohlasy diváků jednoznačně kladné, přijetí v Praze bylo dost nemilosrdné,“ říká Jana Soprová, podle které se Sopranistkami dochází na scéně Činoherního klubu k velké změně oproti tomu, na co byli dosud diváci zvyklí.