Marťanské lodě a Vlakem: Z konceptuálních novinek Martina Kyšperského jde mráz po zádech

17. prosinec 2016
03013315.jpeg

Martin Evžen Kyšperský, frontman skupiny Květy, přichází na sklonku letošního roku se sólovým albem Vlakem a sbírkou básní Marťanské lodě. Okolnosti vzniku obou projektů nejsou právě příjemné, ale autor o nich otevřeně hovořil s Radimem Nejedlým.

Na desce si zakázal používat kytaru, která je mu vlastní, a tak vznikla elektronická hudba s automatickým bubeníkem a retro zvukem. S tvorbou skupiny Květy ji pojí Martinův typický vokální projev, který sice nemusí vyhovovat každému, ale je dokonalým nositelem poetiky, jež se objevuje jak v tvorbě Květů, tak na Martinově sólové novince, která vyšla 23. listopadu.

Kyšperský je básník, což je slyšet i v jeho nových písních. Album je navíc konceptuální a jeho texty skutečně vesměs vznikly při cestách vlakem.

Druhý počin, který aktuálně spatřil světlo světa, je sbírka básní Marťanské lodě. Tu Martin napsal spolu se svou přítelkyní Alenou Černou. Původně šlo o hru, kdy oba na základě pěti náhodných slov skládali básně. Když zjistili, že obstojí i samy o sobě, rozhodli se vydat je knižně.

Příběh však má i svou stinnou stránku. Jelikož Alena Černá bojovala s nemocí, kterou lékaři nebyli schopni přesně diagnostikovat, byla ve vztahu obou umělců neustále latentně přítomna smrt. Alena Černá se nakonec rozhodla odejít ze světa dobrovolně…

Oba výše zmíněné projekty jsou proto pro Martina v tuto chvíli mimořádně důležité. Jeho přítelkyně se totiž svým způsobem podílela i na albu Vlakem. Byla jeho prvním posluchačem a kritikem, ale také na něm účinkuje.