Marek Pokorný: Výstava je historický formát
Kritik umění a kurátor Marek Pokorný už několik let vede významné instituce výtvarného umění. V současné době působí jako ředitel PLATO Ostrava, od roku 2004 byl devět let šéfem Moravské galerie v Brně a ještě předtím působil jako šéfkurátor brněnského Domu Pánů z Kunštátu. Repríza z 2. ledna 2018.
Po 15 letech přímé zkušenosti s institucionálním provozem umění se domnívá, že v českém galerijním prostředí „přetrvává velmi pochybný neoliberální model při řízení institucí, který je postavený na výkonu, který dokáže společnost ocenit prostřednictvím určitých čísel. Ten důvod, pro který jsou ty instituce zřízeny, se ale často vytrácí. Mám pocit, že mentální nastavení těchto institucí skončilo někde v 90. letech, ale zároveň neexistují legislativní, ekonomické ani personální předpoklady pro to, aby se model z 90. let naplnil. Takže je to všechno tak trochu fejk.“
V moravskoslezské metropoli Pokorný vybudoval jedno z důležitých center současného umění PLATO Ostrava.
To, o čem se diskutuje a co je spíš taková mantra, že současné umění je nesrozumitelné, je do jisté míry pravda. Je ale možné do něj vstoupit právě prostřednictvím toho, čím se vlastně současné umění zabývá, tzn. každodenností, politikou, prekérní situací lidské existence, ekonomickými otázkami, kritikou společnosti... A to jsou věci, se kterými každý z nás přichází denně do styku.
V současné době se PLATO Ostrava přesunulo z klasických galerijních prostor do tzv. Kanceláře pro umění – původně obchodu s textilem a v dubnu 2018 se přestěhuje do bývalé nákupní haly hobby-marketu Bauhaus, která patří mezi relikty úpadkové architektury 90. let.
Naše dramaturgie je postavená na otázce, co je galerie pro současné umění.
Město Ostrava zároveň vypsalo architektonickou soutěž na rekonstrukci památkově cenného souboru budov z konce 19. století, které původně sloužily jako městská jatka a za několik málo let by se měly stát zázemím pro městskou galerii PLATO. Vítězem soutěže se stala společnost Petr Hájek Architekti, která nakonec smlouvu odmítla podepsat. Zakázku nakonec získalo polské studio architekta Roberta Konieczného, jehož návrh se v soutěži umístil na třetím místě. PLATO Ostrava by tak mělo za pár let získat tradiční galerijní zázemí a bude zajímavé sledovat, kam se posune programová dramaturgie Marka Pokorného.
Výstava je jen jeden z možných formátů, jak se potkat se současným uměním.
Související
-
Tereza Stejskalová: Galerie by měla být kritická i sebekritická
V nedávno uveřejněném článku popsala, jak funguje Národní galerie zevnitř. Při práci na výstavě se prý potýkala s naprostou neprofesionalitou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.