Má vlast a Berlínští filharmonikové. Nejlepší světový orchestr zahájil Pražské jaro
Pražské jaro tradičně otevírá cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Provedení vždy bývá svěřováno významným tuzemským a od 90. let také zahraničním orchestrům. Letos, v Roce české hudby, se přesto můžeme těšit na zážitek naprosto mimořádný: Festival Pražské jaro zahájil orchestr, který je mnohými považován za vůbec ten nejlepší na světě – legendární Berlínští filharmonikové se svým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem. Přímý přenos jsme vysílali 12. května.
Charismatický dirigent Kirill Petrenko, rodák ze sibiřského Omsku, stojí v čele Berlínských filharmoniků od roku 2019 a svou lásku k české hudbě s nimi prokazuje především systematickým uváděním kompozic Josefa Suka. K našemu „symfonickému evangeliu“, jak Mou vlast nazval Vítězslav Novák, má Petrenko neméně silný vztah. Kompletní cyklus šesti symfonických básní nastudoval už před pěti lety, a to s orchestrem Bavorské státní opery, aby jej společně představili nadšenému vídeňskému publiku na prknech Konzerthausu.
Čtěte také
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Woody Allen: Postava Kugelmasse. Smutná fraška končící výbuchem
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nevěsta přijíždí do Yellow Sky a Otevřený člun. Povídky klasika americké literatury Stephena Cranea
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.


