Luxusní byty s výhledem jsou jen pro nejbohatší, umělkyně je navštívila v přestrojení za miliardářku
Maďarská umělkyně Andi Schmied se vydávala za miliardářku, aby mohla nahlédnout do jinak nepřístupných rezidencí na Manhattanu. Luxusní výhledy ukazuje v nové knize.
Kompletní záznam architektonického ArtCafé, včetně tematického playlistu od Miloše Hrocha, je připraven k vašemu poslechu v audiu pod článkem.
Na konci loňského roku vydala pražská Galerie VI PER knihu Private Views: A High-Rise Panorama of Manhattan, za níž stojí maďarská vizuální umělkyně Andi Schmied. Kniha mapuje dlouhodobý projekt, ve kterém se umělkyně vydávala za miliardářku a jako potenciální kupující chodila na prohlídky bytů v luxusních mrakodrapech. „Luxusní byty s výhledem na Manhattan jsou jen pro nejbohatší, tak jsem se vydávala za miliardářku. Jakmile lidé uvěří, že jste bohatá, už to nikdo nezpochybňuje,“ říká Andi Schmied a dodává: „Mohla jsem klidně přijít v pyžamu, nikomu by to nepřišlo divé.“
Před prohlídkou se mě makléři ptali, kdo je můj manžel. Tím v podstatě mysleli, kdo je ten, který vydělává peníze.
Andi Schmied
Kniha, která díky těmto prohlídkám vznikla, vedle analogových fotografií Andi Schmied přináší také kritický pohled na problematiku rezidenčních výškových staveb, luxusního investičního bydlení a realitního trhu v metropoli. Editorky knihy a kurátorky Galerie VI PER, Irena Lehkoživová a Barbora Špičáková, v ArtCafé kromě jiného hovoří o praktikách developerů. Zmiňují například jaké důsledky má snaha o maximalizaci zisku, upozorňují i na spornou kvalitu interiérů a konstrukcí ve výškových budovách. Hlavní problém vidí obě editorky knihy v tom, že vlastníci luxusních rezidencí městu na oplátku nic moc nevrací. „Většina bytů je koupena na investici jako jedna z mnoha nemovitostí, kterou majitelé vlastní. V bytě buď nebydlí vůbec, nebo jen pár týdnů v roce,“ vysvětlují editorky.
Hudbu vybíral: Miloš Hroch
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Ignát Herrmann: Výhost. Láska hory přenáší, ale někdy jsou rodiče nepřístupnější než velehory
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.



