Liszt, Ravel, Beethoven. Virtuózní klavír a Osudová symfonie v podání rozhlasových symfoniků
Dvě nedlouhé, ale výrazné koncertní skladby se sólovým klavírem a v kontrastu k nim Beethovenova ikonická Osudová symfonie – takový byl program, který s rozhlasovými symfoniky dirigoval Brit Jonathan Darlington, hudební ředitel Norimberského symfonického orchestru a někdejší šéfdirigent Duisburské filharmonie a Opery v kanadském Vancouveru. Přímý přenos jsme vysílali 21. října od 19:30.
Franz Liszt, klavírní virtuos a dirigentský a skladatelský novátor, propojoval hudební epochy. Ve Vídni ho učil nejen Beethovenův žák Carl Czerny, ale také Beethovenův učitel Antonio Salieri. A v Paříži ještě soukromě studoval u Antonína Rejchy. Je autorem třinácti symfonických básní, nové formy, kterou takto pojmenoval právě on.
I jeho klavírní skladby byly vizionářské. Jak v oblasti pianistické techniky, tak hudebních forem. Jsou hráčsky mimořádně náročné, zvukově monumentální, nicméně virtuozitu podřizují obsahu.
PROGRAM
Tanec smrti pro klavír a orchestr Franze Liszta
Klavírní koncert pro levou ruku Maurice Ravela
Symfonie č. 5 Ludwiga van Beethovena
Hraje Marc-André Hamelin (klavír)
SOČR diriguje Jonathan Darlington
Přímý přenos ze Smetanovy síně Obecního domu 21. října 2024 moderuje Jitka Novotná.
Liszt byl posedlý náboženstvím, nebem a peklem, byl fascinován smrtí. V případě skladby Tanec smrti, parafráze na melodii gregoriánského chorálu vážící se na text Dies irae, výjevu posledního soudu, je jasně inovativním aspektem modernistický charakter klavírního partu.
Neméně neotřelý je bezmála o století mladší Koncert pro klavír levou rukou a orchestr od Maurice Ravela, dílo z počátku 30. let 20. století. Objednal si ho rakouský pianista Paul Wittgenstein, který během první světové války přišel o pravou ruku. Existuje i úprava díla pro klavír na obě ruce, kterou nicméně Ravel neschválil a zakázal ji provádět.
Související
-
S tématem i bez něho. Beethovenova Osudová, Vivaldiho koncert pro čtvery housle a další skladby
Polední koncerty se tento týden věnují tématu tématu. Vypadá to jako přeřeknutí, ale není. Tématem je prostě téma.
-
Friml, Smetana a Liszt
Na programu: R. Friml: Předehra a scény z operety Král tuláků. - B. Smetana: Tábor a Blaník z cyklu Má vlast. - F. Liszt: Léta putování a Uherská rapsodie č. 12.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.