Liszt, Ravel, Beethoven. Virtuózní klavír a Osudová symfonie

Přehrát celý seriál (7 z 7 dílů)
1. díl: Franz Liszt – Tanec smrti
2. díl: Maurice Ravel – Koncert D dur pro klavír levou rukou a orchestr
3. díl: Přídavek - Obrazy - cyklus skladeb pro klavír
4. díl: Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 5 – Osudová (celek)
5. díl: Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 5 – Osudová – 01.
6. díl: Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 5 – Osudová – 02.
7. díl: Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 5 – Osudová – 03. a 04.
Dvě nedlouhé, ale výrazné koncertní skladby Liszt, Ravel, Beethoven. Virtuózní klavír a Osudová symfonie v podání rozhlasových symfoniků se sólovým klavírem a v kontrastu k nim Beethovenova ikonická Osudová symfonie – takový byl program, který s rozhlasovými symfoniky dirigoval Brit Jonathan Darlington, hudební ředitel Norimberského symfonického orchestru a někdejší šéfdirigent Duisburské filharmonie a Opery v kanadském Vancouveru. Přímý přenos jsme vysílali 21. října.
Tanec smrti pro klavír a orchestr Franze Liszta
Klavírní koncert pro levou ruku Maurice Ravela
Symfonie č. 5 Ludwiga van Beethovena
Hraje: Marc-André Hamelin (klavír)
SOČR diriguje: Jonathan Darlington
Moderuje: Jitka Novotná
Franz Liszt, klavírní virtuos a dirigentský a skladatelský novátor, propojoval hudební epochy. Ve Vídni ho učil nejen Beethovenův žák Carl Czerny, ale také Beethovenův učitel Antonio Salieri. A v Paříži ještě soukromě studoval u Antonína Rejchy. Je autorem třinácti symfonických básní, nové formy, kterou takto pojmenoval právě on.
I jeho klavírní skladby byly vizionářské. Jak v oblasti pianistické techniky, tak hudebních forem. Jsou hráčsky mimořádně náročné, zvukově monumentální, nicméně virtuozitu podřizují obsahu.
Čtěte také
Liszt byl posedlý náboženstvím, nebem a peklem, byl fascinován smrtí. V případě skladby Tanec smrti, parafráze na melodii gregoriánského chorálu vážící se na text Dies irae, výjevu posledního soudu, je jasně inovativním aspektem modernistický charakter klavírního partu.
Neméně neotřelý je bezmála o století mladší Koncert pro klavír levou rukou a orchestr od Maurice Ravela, dílo z počátku 30. let 20. století. Objednal si ho rakouský pianista Paul Wittgenstein, který během první světové války přišel o pravou ruku. Existuje i úprava díla pro klavír na obě ruce, kterou nicméně Ravel neschválil a zakázal ji provádět.
Související
-
Tisíc hlasů adventu. Poslechněte si záznam největšího sborového koncertu Roku české hudby
Rok české hudby velkolepě zakončilo čtyřicet amatérských sborů z celé republiky společně se sólisty a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.
-
Rozhlasoví symfonikové hrají Verdiho Requiem. Poslechněte si koncert věnovaný Vladimíru Válkovi
Na Vltavě jsme 3. března vysílali přímý přenos koncertu SOČRu ze Smetanovy síně Obecního domu v Praze.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.