Let číslo 93: nebudete se jenom dívat

6. září 2006

Toho, čemu se Hollywood krátce po útocích na WTC úzkostlivě vyhýbal, se nyní dostává divákům ve dvojité dávce: kromě Stoneova dramatu World Trade Center, který má premiéru za měsíc, běží v kinech Let číslo 93. Jeho režisér, Paul Greengrass (Krvavá neděle, Bourneův mýtus) dokázal americké trauma z teroristických útoků uchopit snad nejlepším možným způsobem díky dvěma skutečnostem - není Američan a má zkušenost s dokumentárním filmem. (podívejte se uvnitř na TRAILER)

Svůj snímek nazval lapidárně podle čísla letu uneseného letadla, které jako jediné nezasáhlo 11. září 2001 svůj cíl - posádka i cestující se únoscům postavili na odpor a stroj se zřítil kdesi v Pennsylvánii.

Greengrass celou událost rekonstruuje civilním způsobem téměř v reálném čase. Na základě dochovaných nahrávek telefonních hovorů, záznamů z centra letové kontroly, výpovědí pozůstalých (všichni do jednoho s tvůrci filmu spolupracovali) i prostých předpokladů toho, co se na palubě uneseného letadla mohlo odehrávat, zachycuje let od startu až po konečnou zatmívačku, po níž zůstane v sále kina ohromené ticho.

První část snímku se odehrává na letišti a v centru letištní kontroly. Sledujete přípravy posádky, konverzaci cestujících a plány na víkend jednotlivých letušek - a každá z těch každodenních banalit s sebou nese tolik napětí, že by to vystačilo na několik katastrofických filmů. Optikou letištního personálu je také zachycen únos prvních dvou letadel a jejich náraz do věží obchodního centra. Ikona celé události, hroutící se budovy, jsou zachyceny jen krátce - Greengrass se vyhnul provařeným záběrům, není tu žádný Bush a plamenné projevy, nezazní jméno Bin Ládin, o invazi do Afgánistánu nemá ještě nikdo tušení, jsou tu jen ohromení dispečeři, splašená CNN a další ztracené letadlo, na jehož palubě se začíná odehrávat drama.

Z filmu Let číslo 93

Když mezi cestující proniknou informace o zřícených věžích WTC, pochopí, že nebyli uneseni kvůli výkupnému - s plastovými vidličkami a hasicími přístroji začnou bojovat o kokpit obsazený teroristy, a tím o svůj život. Střihy do centra letové kontroly ukazují totální bezmoc letištního personálu. Neschopnost armádního štábu rozhodnout jen umocňuje zoufalé odhodlání mužů a žen z letu United Airlines 93.

Z filmu Let číslo 93

Greengrass ví, že celá událost je velkým dramatem sama o sobě, a nepomáhá si ničím z osvědčených filmových prostředků. Dynamická kamera Barryho Ackroyda vás z kina přesadí přímo do uneseného letadla. Místo nějaké té hollywoodské star v hlavní roli sledujeme kolektivního hrdinu v podobě bezejmenného davu. I emočně vyhrocené scény, kdy se cestující z palubních telefonů loučí se svými blízkými jsou natočené civilně, bez patosu, s taktním odstupem. Minimalistická hudba Johna Powella zní jen zpovzdálí - snímek by výraznější tóny neunesl a ani je nepotřebuje.

Syrový a zároveň věcný způsob, jakým je snímek natočen, je velmi sugestivní - na těch 107 drásavých minut přestanete být divákem, a stanete se účastníkem. Let číslo 93 je velmi intenzivní a strhující film a je s podivem, že Amerika umožnila ukázat své trauma právě takovým způsobem.
Nenechte si ho ujít - bolí to, ale stojí to za to.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash-trailer), Bontonfilm

Z filmu Let číslo 93

Let číslo 93 (United 93), drama/thriller, 107 minut, Velká Británie/USA 2006

Scénář a režie: Paul Greengrass, hudba: John Powell, kamera: Barry Ackroyd
Hrají: Cheynne Jackson, Omar Berdouni, Patrick St. Esprit, Trish Gatesová ad.

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.