Kytarista Stanley Jordan s podivnou technikou hry
Když debutoval americký kytarista Stanley Jordan (1959) působilo to nejprve jako technicistní ekvilibristika, zvukomalebná senzace.
*Čtrnáctideník Jazzissimo Petra Zvoníčka vysíláme pravidelně ve čtvrtek od 9:30. Aktuální díl jsme proběhl 16. 6. 2016.
Na elektrickou nebo akustickou kytaru hrál Stanley Jordan „jako na piano“; jednou rukou tepal melodii, druhou sázel akordy a vedl basovou linku. Nejprve zručnost vítězila nad skutečnou hudbou, ale Stanley Jordan se nedal odradit. Se svým kamarádem, znamenitým kontrabasistou Charnettem Moffettem vystupovali živě, průběžně brousili styl a vzácně i nahrávali. Postupem doby se Jordanův „two hands tapping“ zbavil kostrbatosti a jeho náročná technika začala sloužit hudbě.
Nezávisle techniku tapingu ovládá písničkářka Dagmar Andrtová, Jordanův styl uplatňuje po svém chorvatský kytarista Darko Jurkovič, který léta spolupracoval s kontrabasistou Františkem Uhlířem a bubeníkem Jaromírem Helešicem.
Klíčem k muzikálnosti kytaristy Stanleyho Jordana je jeho zkušenost klavíristy s klasickou průpravou. V posledních letech souběžně hraje na kytaru a klavír zároveň.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.