Kruh

27. únor 2003

Očekávaný horor o vraždící videokazetě plní očekávání: budete se bát tak mocně, jako dlouho ne. Vypravěčské hrubky však dělají z nadějného hororu moderního věku jen špatně napsaný diktát, za který režisér Gore Verbinksi neobdrží dobrou známku ani po zamhouření očí.

Dobrých hororů je málo, jakoby americkým filmařům scházela odvaha na osobnější filmy, než jsou teenagerovské horory a evropští se orientovali na jiné žánry. Zemeckisova pocta Hitchcockovi Pod povrchem a Amenábarova duchařina Ti druzí zůstávají nepokořenými milníky strašidelného filmu minulých let a Kruh aspiroval na třetí moderní horor, podle kterého by se filmaři začátečníci mohli učit. Opravdu děsivý film nabízí řadu situací pro mrazení v zádech a kupodivu po každém nadskočení zjistíte, že na vás byla aplikována stará lekací finta, jako je nájezd kamery za roh, dlouhá pauza bez hudby ukončená šokem nebo pomalé šroubování atmosféry pocitem něčeho nepřípadného. Režisér Gore Verbinski své předchůdce dobře nastudoval a zužitkovává postupy v praxi, ale nenachází vlastní autorský postup. Při filmu se rozhodně bát budete, ale po odchodu z kina najednou vytanou otázky, které se nedají logicky zodpovědět. Příběh má tolik vypravěčských děr, o těch racionálních nemluvě, že se mu nedá věřit, ačkoliv je velmi bezprostřední.

Sledování televize škodí zdraví

Novinářka Rachel (Naomi Wattsová) se po záhadné smrti své příbuzné dostává na stopu videokazety, která zabíjí do sedmi dní po shlédnutí. Stačí se podívat na nesouvislý sled černobílých sekvencí a hned zazvoní telefon a jakási žena chraplavým hlasem oznámí počet zbývajících dní. Poté, co kazetu shlédne nejen Rachel, ale i její syn Aidan (David Dorfman) a bývalý milenec Noah (Martin Henderson) vypukne horečnaté pátrání po původu kazety a stopy vedou až do vzdálené psychiatrické léčebny a hrdinové nenechají na pokoji ani paranormální jevy. Jak se dozvídají, poslední, co ve svém životě uvidí, má být kruh... Verbinski si pohrává s každodenní realitou a nabízí televizi, videokazetu a telefon jako něco smrtícího a tajemného, což je pro televizního diváka velmi znepokojivé, stejně jako horory o strašidlech v zrcadle z netelevizní éry. Bezvýchodnost jednoho týdne života umocňují slepé uličky v Rachelině pátrání a situace napsané zřejmě bez špetky soudnosti. Důvodem může být snaha o pohollywoodštění japonského filmového originálu z roku 1998, zároveň s pokusem vyrazit to nejlepší z Šestého smyslu a Těch druhých. David Dorfman okatě čerpá z Haley Joela Osmenta a nejen blonďaté vlasy Naomi Wattsové, ale i mimická zásoba napovídají, že za vzor měla Nicole Kidmanovou. Verbinski přetiskl japonský scénář do západního filmového koloritu - a tudy cesta nevede. Japonci dokáží mistrně kombinovat to nejlepší ze západní kultury do jednoho efektního produktu, ale zároveň nemají morální zábrany americké kinematografie a producenti cítí povinnost snímky zjemňovat remakem - a tak o ně přicházíme.

Matka a syn mají sedm dní života

Otevřený závěr filmu je dobrá věc, ale jen v případě, že jsou uspokojivě dotaženy do konce všechny motivy. Nedozvíme se kupříkladu, kdo videokazetu natočil a proč se v přítomnosti Rachel splaší na trajektu kůň (jedna z nejpůsobivějších scén), ani není jasné, proč si Aidan povídá s duchy a přitom neřekne, jak jsou nebezpeční, a samotná Rachel se chová tak nezodpovědně, až je vidět její scénáristická plochost (z ničeho nic se dozvíme, že Aidan je synem Noaha). Celý scénář působí reverzní výstavbou - jakoby scénáristé znali konec a k němu namáhavě připisovali předchozí děj. V prvním odstavci uvedené horory pokaždé stavěly na důvěryhodném filmovém světě, který poskytuje předměty pro úvahy o vlastním životě, ale Kruh takové filozofické sklony nemá, tomu jde jen o co největší šok v danou chvíli. Nedá se ubránit pocitu, že by stačilo jen synchronizovat režiséra, kameramana a scénáristu a pracovat na námětu o několik měsíců déle, aby se vyloučily zbytečné postavy a blbé situace, a třeba by autoři vymysleli inteligentnější konec. Ostatně, od scenáristky Krugerové by po námětu k Vřískotu 3 a scénáři k Impostoru neměl nikdo očekávat souvislé vyprávění.

Může za všechno tajemná holčička z cvokhausu?

Pakliže máte zájem o něco neobvyklého, nebo nutně potřebujete vystrašit přítelkyni/přítele, anebo jen chcete vidět shnilý scénář, je Kruh tím pravým ořechovým. Jinak si počkejte, až bude v televizi, abyste mohli říkat sousedovi: "Mám ještě sedm dní, hahaha, taky máš jen sedm dní, hahaha?"

Související odkazy: oficiální stránka.

Kruh (The Ring, USA 2002) Hrají: Naomi Wattsová (Rachel Keller), Martin Henderson (Noah), David Dorfman (Aidan Keller), Brian Cox (Richard Morgan), Jane Alexander (Grasnik); Scénář: Ehren Kruger; Hudba: Hnas Zimmer; Kamera: Bojan Bazelli; Režie: Gore Verbinski; 115 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.