Kristýna a Marek Milde: To je naše role - aktivizovat diváka!
Dvojice umělců z newyorského Bushwicku pracuje od roku 2011 výhradně společně. Oba se narodili v Praze, ale jakmile to bylo možné, odjeli na zkušenou do zahraničí. Kristýna studovala malbu ve Švýcarsku a Marek sochařství v Německu. Svět přesný jako švýcarské hodinky jim ale nevyhovoval a přesídlili do New Yorku.
Na newyorské Queens College vystudovali intermediální tvorbu. V Českém centru na Manhattanu působili jako organizátoři a kurátoři mezinárodních uměleckých programů. Jejich aktuální výstavu (Ne)viditelné vzory uspořádala Galerie G18 ve Zlíně. Má tři části: Dům v Domě (zabývá se krajinou objektů a příběhy vepsanými do dotazníků, jež pro Mildeovy vyplnily stovky lidí z celého světa), dále Kabinet vůní: Vůně domova (vydestilovaná vůně objektů newyorského domova: aroma knížek, svíček, uschlých růží, cigaret, použitého oblečení…) a Udělej si sám: Barva domova (stěna natřená barvou z domácího prachu).
Krom Mildeových je na výstavě zastoupená i tvorba Petry Gupty Valentové. „Petra zpracovává vzory, které se používají na oblečení. Jsou to ornamenty, modrotisky sahající do hloubky naší kultury, ale třeba kultury indické. My s tím tématem rezonujeme, protože nás zajímá domov a život. Ten probíhá také v rytmech a vytváří vzorce i vzory.“
Ve Vizitce popsali Kristýna a Marek také těžkosti, se kterými se umělci na volné noze v podmínkách drahé ekonomiky New Yorku potýkají doslova denně.
Stejně jako jiní umělci stále hledáme nepopsanou zemi.
Jejich společnou prací v USA prostupují palčivá témata: město vs. příroda, životní prostředí, domov a veřejný prostor, ekologické odcizení, spotřební způsob života a zejména proměna Homo sapiens v Homo interius, jedince, který díky tzv. vymoženostem dneška žije de facto v izolaci. Kristýna a Marek Milde svou tvorbou bijí na poplach a varují před odtržením člověka od přírody. Kontinuálně pracují na tom, aby lidí, zvláště ve velkých městech, nepodlehli iluzi, že nic kromě uměle vytvořeného prostoru „v bílé krychli“ našich životů není důležité.
Umění dnes není definované tradičními formami. Tvoří jej i participační kolektivní akce, kdy se publikum stane spolutvůrcem díla. To je naše role: aktivizovat diváka! Stojíme v opozici k pasivitě a k tomu dostávat všechno tzv. na talíři. Ztrácíme schopnost přímé zkušenosti s realitou. Chceme lidem, kteří dnes obecně ztrácejí přímou zkušenost s realitou, připomínat jejich kořeny prostřednictvím aktivního umění. Umění je platforma pro každého, kdo je otevřený, kdo přemýšlí.
K současným projektům manželů Mildeových patří např. Plantarium čajové zahrady nebo Homescape, sofa a křeslo vystlané mechem a kapradím. Nezvyklé pojetí místa k odpočinku teď zabodovalo na výstavě TETE –A-TETE v Connecticutu.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Inger Johanne Strøm: Blizkabytost.com. Ironický pohled na problém lidské osamělosti
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.