Krajina jako součást introvertního a privátního prostoru. Projděte se modernistickými domy brazilského architekta Rina Leviho s Adamem Štěchem

10. červen 2020

Fenomén brazilského modernismu poloviny minulého století žije v rezidenčních projektech architekta Rina Leviho, jednoho z nejvýraznějších představitelů moderní architektury Sao Paula.

Architekt Rino Levi patří mezi hrdiny stylu „Paulista“, který vždy stál v opozici k organičtějším formám stylu „Carioca“ z Ria de Janeira. Rezidence Castor Delgado Perez z let 1958 - 1959 ve čtvrti Jardim Europa je jedním z jeho nejvýznamnějších děl a svým introvertním světem definuje architekturu Sao Paula. Po mnoha letech strádání byl tento prostorný přízemní dům, jehož koncepce je založena na vzájemném propojení interiéru a exteriéru v uzavřeném organismu, obnovena během pečlivé rekonstrukce architektem Josém Arméniem de Brito Cruzem ze studia Piratininga Arquitetos Associados.

Rino Levi, který studoval architekturu v Římě a Miláně, patří k průkopnické generaci brazilských modernistických architektů. Debutoval již před druhou světovou válkou na začátku třicátých let, kdy se začal soustředil na výstavbu divadel, činžovních obytných domů, nemocnic i továren. Jeho architektonický styl pak vyvrcholil v průběhu padesátých let, kdy se stal jedním z nejplodnějších architektů své generace. Jeho inovativní koncepce obytných prostorů se promítla také do projektů řady soukromých rezidencí pro tehdejší brazilskou intelektuální elitu. Domy jako Castor Delgado Perez, Olivo Gomes nebo Clemente Gomes jsou prostornými lineárními objekty ztrácejícími se v bujných tropických zahradách. 

Spojení architektury a krajiny bylo také stěžejní téma při návrhu domu Castor Delgado Perez a Clemente Gomes z roku 1963, které jsem měl možnost navštívit během loňského léta. Obě vily jsou otevřenými obytnými prostory, do kterých architekt vložil vnitřní zahradní atria s bohatou tropickou vegetací, která jakoby rostla přímo v interiéru domu. Krajina jako výtvarný prvek tak, jak jí pojímal ve stejné době sochařským způsobem jeden z nejslavnějších zahradních architektů všech dob, legendární Roberto Burle Marx je leitmotivem brazilské moderny. Burle Marx spolupracoval s Levim na projektech obou domů. Jeho sugestivní práce s rostlinami vstupuje do interiéru a vytváří dynamické napětí. V tomto případě je ale krajina součástí introvertního a privátního prostoru, který je před zbytkem světa schován za čistými liniemi fasád.

Zatímco se dům Castor Delgado Perez stal po rozsáhlé rekonstrukci novým domovem umělecké galerie Luciana Brito a v podstatě výtvarným dílem jako takovým, rezidence Clemento Gomes je stále v majetku původní rodiny a funguje v téměř nezměněném stavu. Do jejích interiérů mě pozval historik architektury Filipe Grifoni, který patří k nejmladší generaci jejích majitelů.   

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.