Koncert bez hranic: Z Mali až do Estonska

25. duben 2021

V Koncertu bez hranic nám tentokrát zazpívají dámy z Afriky i ze severu Evropy. Zavítáme na veletrh WOMEX ve finském Tampere a do anglického rezidentního komplexu Real World Studios, které z bývalého mlýna vybudoval koncem 80. let zpěvák a producent Peter Gabriel.

Skupina Les Amazones d´Afrique se poprvé dala dohromady v Mali v roce 2015 a její sestavou prošla řada zpěvaček zvučných jmen. V Real World Studios se představila jako sedmičlenná kapela s kvartetem vokalistek s rozličnými africkými kořeny: Fafa Ruffino je z Beninu, ale nejvíc ji v dětství ovlivnilo zpívání její ghanské babičky. Mamani Keita se narodila a vyrostla v hlavním městě Mali – Bamaku. Otce nikdy nepoznala a o matku přišla, když jí bylo 13 let, a tak i pro ni se stala nejdůležitější ženou života její babička.

Kandy Guira vyrůstala v největším městě Pobřeží slonoviny Abidžanu. Pak následovala rodiče do sousední země – Burkina Faso, která byla svědkem jejích začátků na místní klubové a kabaretní scéně. Niariu má kořeny v Guinei, ale vyrostla v guinejské komunitě v Paříži. Dámy na pódiu podpořili DJ Nadjib Benbella, bubeník Franck Baya a kytarista Thierry Fournel.

Estonská zpěvačka Mari Kalkun patří k severským umělcům, kteří aktualizují lidovou hudbu směrem k současnému cítění a uchopení. Čerpá hlavně z lidové hudby a dialektu jihovýchodního Estonska, odkud, konkrétně z městečka Vöru, pochází. Studovala na hudební a divadelní akademii v Tallinu a v rámci výměnného pobytu poznala i proslulou Sibeliovu akademii v Helsinkách. K doprovodu ji postačí 12 strunná nebo 16 strunná citera kannel, akordeon a footshaker neboli, loop station. Většina písniček, které uslyšíme, jsou jejími úpravami lidových písní nebo její vlastní skladby psané v podobném duchu.

Závěr Koncertu bez hranic bude patřit finskému kvartetu Tuuletar. Venla Ilona Blom zpívá, hraje na perkuse a má na svědomí beatboxing. Sini Koskelainen zpívá, stejně jako Linda Ilves a Piia Säilynoja, které zároveň také hrají na perkuse. Pojmenovaly se po bohyni větru dle finské mytologie a samy sebe nazývají vokálním folk-hopem. Tak jako řada jiných finských souborů i Tuuletar čerpá hojně z Kalevaly, tedy z finského národního eposu, a jak uslyšíme, troufají si dokonce na verše Kalevaly improvizovat na způsob hiphopového battlu.

Spustit audio