Koncert bez hranic: Libanonská zpěvačka Yasmine Hamdan a vídeňská zpěvačka s tureckými kořeny Fatima Spar

29. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Yasmine Hamdan

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Pop, folk, elektronika, ale i klezmer nebo swing, to vše nabízí záznamy koncertů z pařížského Théâtre de la Ville a ze srbského ESTAM world music festivalu.

Yasmine Hamdan pochází z Bejrútu, kde začala zpívat v duu Soapkills se svým jmenovcem Zeidem Hamdanem. Jejich debut Bater z roku 1999 byl jedním z prvních elektronických počinů na blízkovýchodní scéně populární hudby, na které také zanechal trvalý otisk. Aby Yasmine mohla svůj talent rozvinout naplno, přestěhovala se do Paříže.

Tady navázala spolupráci třeba s CocoRosie, s Mirwaisem nebo s Marcem Collinem z kapely Nouvelle Vague, až dospěla k sólovému albu pod vlastním jménem. Na desce, uzpůsobené pro mezinárodní trh pod názvem Ya Nass, se jí podařilo efektivně propojit pop, folk, elektronický sound i názvuky blízkovýchodní tradice. Po textové stránce čerpá z různých arabských dialektů (kombinuje libanonský, kuvajtský, palestinský, egyptský i beduínský), což poskytuje i zajímavý prostor pro různá překvapivá nebo dokonce humorná spojení.

Druhou část Koncertu bez hranic věnujeme vystoupení vídeňské kapely sdružené kolem zpěvačky Fatimy Spar. V záznamu z ESTAM world music festivalu v srbském městě Kragujevac uslyšíme ztenčenou verzi jejího orchestru Freedom Fries Band – kvinteto se skladatelem a aranžérem Milošem Todorovským na akordeon, s komponujícím kontrabasistou Filipem Moosbruggerem, s kytaristou Orgesem Točem a s bubeníkem Sašou Nykoličem. Fatima se svými spoluhráči propojuje arabské, turecké, klezmerové, balkánské, swingové i další vlivy do speciálního muzikantského mixu kombinujícího odkazy ke kabaretní historii se současnými, často až drze aktuálními komentáři.

autoři: Aleš Opekar , zpr
Spustit audio

Související