Katelyn Bouska: Kompletní klavírní dílo Miloslava Ištvana
Nahrávka americké klavíristky, působí na fakultě teoretických studií Curtis Institute of Music ve Filadelfii. Poslechněte si recenzi Milana Bátora.
(…) Nahrávka byla pořízena v hudebním studiu Divadla na Orlí v Brně. Tuto destinaci si Katelyn Bouska vybrala zcela záměrně, protože chtěla nahrávat v městě, kde Miloslav Ištvan (1928–1990) žil a tvořil. (…) Bouska svou interpretací Ištvana prokázala velkou dávku fantazie a vlastního názoru. Její interpretace je živelná, flexibilní a poutá sugestivní agogikou i bohatou dynamickou škálou. Instinktivně dokáže utvářet úhozovou paletu a ukazuje pochopení pro interpretační výklad Ištvanovy osobité kompoziční techniky montáže. Ta je dobře patrná z některých skladeb alba, zejména z psychologicky prokreslené Odyssey lidického dítěte, která je Ištvanovou hlubokou reakcí na tragickou událost z českých dějin. O patnáct let později v roce 1978 dokončil Ištvan svou třetí klavírní sonátu, která je jeho nejzralejším klavírním opusem. Technikou montáže zde skladatel dospěl k osobité fúzi, v níž na několika místech zřetelně slyšíme i inspiraci popovým žánrem, který Ištvana rovněž zajímal. Bouska přistoupila ke svému druhému sólovému albu s velkou zodpovědností. Ištvanovo klavírní dílo v jejím sugestivním a citlivém podání rozhodně nepatří minulosti, má ryzí muzikantskou šťavnatost a slučuje emotivní a intelektuální stránku ve velmi šťastném poměru. (…)
Více informací k nahrávce naleznete zde.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.