Karel Hvížďala: Vítězslav Nezval počtvrté

15. červenec 2025

Již před několika lety jsem pro tuto stanici psal o třetím čtení pamětí Vítězslava Nezvala Z mého života. V knize najdeme mimo jiné tento citát: „Když nadešla chvíle, kdy bylo příliš jisté, že Sokrates nazítří vypije bolehlav, ptali se ho druhové, co chce, čím by mu mohli zpříjemnit poslední chvíle života. Sokrates si přál, aby mu přivedli známého učitele zpěvu... 

Oni projevili údiv a ptali se, proč mají přivést učitele zpěvu a ne zpěváka. Sokrates řekl: Nebojte se, příliš dobře vím, že mně bude zítra umříti. Kdy se mám tedy učit zpívat, když ne dnes.“

Čtěte také

O zpěv se Vítězslav Nezval taky snažil do poslední chvíle, ale jako Sokrates, který věřil, že nejjistější cestou ke štěstí je ctnost a schopnost být dobrým člověkem, a proto raději, než by se zřekl svého přesvědčení či odešel do exilu, vypil smrtící lektvar, se nezachoval. Nezval se držel hesla: „Vítěze slav, ať nezapadneš do propadliště poražených.“ To zvláště z jeho ódy na Stalina trčelo jak výkaly servírované na míšenském porcelánu. Proto jsem se při prvním čtení, což muselo být někdy kolem maturity, rozhořčoval: adorace Lenina, Marxe a Sovětského svazu mě naježila stejně, jako když jsem se dříve jeho verše musel učit ve škole.

Podruhé jsem knihu četl někdy v sedmdesátých letech, a to jsem na ní již oceňoval Nezvalův jazyk, fantazii a přesvědčení o tom, že poezie i próza bez subjektivity je pustý blud. 

Čtěte také

Ale jaký byl Vítězslav Nezval ve skutečnosti, k tomu jsem se nejspíš přiblížil až při třetím čtení jeho pamětí. Vítězslav Nezval, vynálezce poetismu, velký obdivovatel Tristana Tarzy, který ve Švýcarsku pořádal protitradiční a protiměšťácké večírky, kterými je dráždil, stejně jako to dělal on poetismem, který byl vzpourou proti formalismu, romantismu a racionalitě.

Zřejmě se stejně vášnivě zamiloval i do Lenina a Marxe, v nichž svýma citlivýma očima zahlédl podobné aktéry vzpoury. Nezval pro svou revoltu hledal oporu, a tu našel právě u nich, jako pro svou poetiku potřeboval se stejnou vášní a zaujatostí, sobeckostí a oslepeností se zamilovával celý život do žen, skladatelů jako byl Ježek či Martinů, do Šimakovic, Žabovřesk či Prahy.

Čtěte také

Kdyby takový nebyl, nikdy by nebyl schopen napsat Kapku inkoustu, manifest poetismu, kterým se vymezil i proti Devětsilu, z kterého vyšel a Falešný mariáš, který je jeho kacířským vyznáním. Proto jsem tehdy napsal: On na Leninovi a Marxovi i Sovětském svazu zpočátku miloval kacířství, a to ho tak omámilo, že zlo a páchané příkoří už neviděl, nebo na sklonku života ani nechtěl vidět ani vědět, jaký skutečně byl: těžce nemocný byl již brzy po návratu ze své první poválečné cesty do Paříže.

Ale teprve až při čtvrtém přemítání po vydání knihy Krystyny Wantowiczové Nezval. Básník a jeho syn mně došlo, jakou ukrutnou ztrátou charakteru jeho genialita byla zaplacena.

Čtěte také

Tím, že ze všeho nejvíc miloval pouze sebe, ostatní vztahy byly jen výlevy vášně, nebyl schopen založit řádnou rodinu a starat se o svého syna, a proto nemohl mu nikdy vštípit ani Camuse výklad Sisyfosova lopotění: Štěstí nenajdeš nikdy v úspěchu, ale pouze v cestě, kterou si zvolíš. Roberta Nezvala nikdo nikdy na jakoukoliv cestu neupozornil. Vše měl zadarmo a z opičí lásky, která jen maskovala neschopnost jakéhokoliv skutečného vztahu, proto toužil pouze po úspěchu, aniž byl schopen pro něj cokoliv učinit. A proto, když neuspěl, spáchal sebevraždu. Bůh či dějiny zkouší charakter společnosti na osudu geniů.

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu