Karafiáty a samet. Výstava hledá paralely mezi převraty v Portugalsku a Československu

1. květen 2019

Portugalci a Češi mají - i když jejich malé země leží na různých místech Evropy - v lecčems podobnou zkušenost. Oba státy prošly obdobím diktatury - Portugalsko pravicovou fašistickou diktaturou generála Antonia Salazara, Československo totalitní diktaturou komunistickou. A obě mají zkušenost s pokojnou revolucí. Ta portugalská z 25. dubna 1974 dostala název karafiátová, ta naše z listopadu 1989 název sametová.

Čtěte takéBaroko, secese i Pragerův brutalismus. Pražský Smíchov jako výsledek urbanistické improvizace

A tyto historické události tvoří rámec výstavy „Karafiáty a samet / Umění a revoluce v Portugalsku a Československu (1968-1974-1989)",  kterou jako vůbec první výstavu portugalského umění u nás otevřela ve druhém patře Městské knihovny Galerie hlavního města Prahy.

Výstavu, která konfrontuje díla československých a portugalských uměleckých osobností, jež reagovaly na totalitní režimy a měly zásadní vliv na formování současného umění obou zemí, připravila kurátorka Sandra Baborovská společně se svou portugalskou přítelkyní Adelaidou Ginga, kurátorkou Musea Nacional contemporanea do Chiado v Lisabonu.

„K výstavě mě přivedlo naše dlouholeté přátelství, které se vyvinulo v odbornou přípravu projektu, který se zabývá dvěma poklidnými revolucemi. Ty můžeme v mnohém spojit a hledat v nich nejen určité paralely, ale zejména kontrasty v symbolech, které jednotlivé revoluce nesou. Karafiátová revoluce nese symbol karafiátu, který byl u nás spojen s komunismem. Dalšími symboly v Portugalsku jsou srp a kladivo, což v nás přirozeně vzbuzuje hrůzu," říká o genezi čtyřleté badatelské spolupráci Sandra Baborovská. 

Výstavu si návštěvníci můžou ve výstavních prostorách Galerie hlavního města Prahy prohlédnout až do 29. září.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová