Jiří Wolker: Umění všední či nedělní? Svátečnost a její místo v umění pro lidi
Ve dvou zásadních statích formuloval Jiří Wolker svá umělecká východiska, v Proletářské poezii a ve stati, kterou zde prezentujeme my. V ní se mimo jiné vymezuje vůči tendenčnosti v umělecké tvorbě. Stať otištěnou v roce 1922 v původním časopisu VAR připravil a čte Petr Gojda. Premiéru poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Celé století uplynulo od smrti jedné z nejvlivnějších postav naší meziválečné poezie, jejíž mimořádné dílo za komunistické totality zprofanovali ideologové vládnoucí garnitury. Jiří Wolker zemřel tragicky mladý na tuberkulózu, ale zanechal dílo, které dnes už snad opět i ve školách čteme bez politických nánosů.
Přitom tvorba Jiřího Wolkera je samozřejmě politická v tom smyslu, že soucítí s utrpením, ale především – což je hledisko, které sám vědomě postuloval – umělecká.
Velké umění má do sebe vždy cosi nedělního.
Jiří Wolker
Ve dvou zásadních statích formuloval Jiří Wolker svá umělecká východiska, v Proletářské poezii a ve stati, kterou zde prezentujeme my. V ní se mimo jiné vymezuje vůči tendenčnosti v umělecké tvorbě.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.