Jiří Wolker: Umění všední či nedělní? Svátečnost a její místo v umění pro lidi
Ve dvou zásadních statích formuloval Jiří Wolker svá umělecká východiska, v Proletářské poezii a ve stati, kterou zde prezentujeme my. V ní se mimo jiné vymezuje vůči tendenčnosti v umělecké tvorbě. Stať otištěnou v roce 1922 v původním časopisu VAR připravil a čte Petr Gojda. Premiéru poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Celé století uplynulo od smrti jedné z nejvlivnějších postav naší meziválečné poezie, jejíž mimořádné dílo za komunistické totality zprofanovali ideologové vládnoucí garnitury. Jiří Wolker zemřel tragicky mladý na tuberkulózu, ale zanechal dílo, které dnes už snad opět i ve školách čteme bez politických nánosů.
Přitom tvorba Jiřího Wolkera je samozřejmě politická v tom smyslu, že soucítí s utrpením, ale především – což je hledisko, které sám vědomě postuloval – umělecká.
Velké umění má do sebe vždy cosi nedělního.
Jiří Wolker
Ve dvou zásadních statích formuloval Jiří Wolker svá umělecká východiska, v Proletářské poezii a ve stati, kterou zde prezentujeme my. V ní se mimo jiné vymezuje vůči tendenčnosti v umělecké tvorbě.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Miroslav Hlaučo: Letnice. Poslechněte si četbu z vítězné knihy Magnesia Litera
-
Jiří Bartoška v hlavní roli hry o osamělosti a naději na americkém předměstí
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.