Je to proud čistého impra, říká o projektu Deux ex mikrofona režisér Jiří Havelka
Improvizační soubor My kluci, co spolu chodíme nabízí v inscenaci Deus ex mikrofona zážitek z divadelní zkoušky. Do představení se pokaždé zapojí jiná režisérská osobnost, která bude přímo před zraky diváků režírovat improvizující kvarteto performerů. Při prvním uvedení na pražské scéně Jatka78 přizvali Kluci k režijnímu pultu Jiřího Havelku.
Jiří Havelka je režisér, ale také moderátor a herec – vystupuje s vlastním improvizačním souborem VOSTO5. Improvizaci využívá od svých kariérních začátku i jako techniku při divadelních zkouškách. Soubor My kluci, co spolu chodíme, který se profiluje v oblasti pohybové improvizace, naopak není zvyklý pracovat s autoritou režiséra. Jak to vypadá, když se jejich umělecké přístupy střetnou? A lze vůbec režírovat improvizaci?
„Je to čisté impro, kdy první téma je vykopávací míč pro kluky. Ti pak ale dál vykopávají a může to posunout třeba i hudebník, který kopne a už to s tím tématem nemusí mít vůbec nic společného. Ne, že se tam ukazuje hravost, ale hravost je ten úplně základní princip. Mezi klukama tam lítá fotbalový míč a oni na sebe hodně slyší. Pro mě bylo velmi zajímavé být u toho. Vůbec to není tak, že režisér diriguje, ale hledá tam ten prostor, jak vytvářet situace, nebo naopak bořit ty situace, které vytváří kluci,“ říká Jiří Havelka.
A co na to ostatní? Poslechněte si celý rozhovor s režisérem Jiřím Havelkou, performerem Lukasem Blahou a hudebníkem Tomášem Kůgelem.
Související
-
Inscenace Bitva o Hernaniho je v jistém slova smyslu i boj o Dejvické divadlo, říká Jiří Havelka
V roce 1830 probojovávala nový umělecký směr. Za co je Bitva o Hernaniho sváděna dnes?
-
Co mohou dát světu outsideři hudby? Divadlo Na zábradlí hledá odpovědi Uvnitř banánu
Zapadlé osudy hudebníků na okraji zájmu nasvítí premiérově 2. února světla reflektorů Divadla Na zábradlí.
-
Divadelní improvizace neznamená být nepřipraven, ale být připraven na všechno
Vypadá to jednoduše – vejdete na jeviště a začnete mluvit. Žádný scénář nemáte. Jenže i improvizované divadlo má své zákonitosti a je třeba na něj pravidelně trénovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.