Je film Obvinění jen další provokativní drama? Recenzentka hodnotí nový film Luca Guadagnina

17. říjen 2025, aktualizováno

Ničivé obvinění rozpoutá na univerzitní půdě lavinu veřejného i osobního chaosu, který zcela zastírá pravdu o tom, co se ve skutečnosti stalo. Thriller režiséra Luca Guadagnina Obvinění, který právě přichází do českých kin, zhodnotila filmová recenzentka Alice Aronová.

Snímek se odehrává se na americké Yaelově univerzitě. „Je originální právě v kritice současného akademického světa v kritice těchto studentů, jejich povrchnosti, snahou chápat celý svět ve všech trans, eko, bio otázkách a otázkách sexuálních menšin,“ říká Aronová. „Vypráví o manipulaci, o lži, o hledání pravdy, hlavně o hledání identity mladých jedinců, ale ve výsledku je i o té morálce a etice současné americké společnosti.“ 

Nicméně kritička upozorňuje, že „po příběhové stránce je film rozdroben, některé motivy jsou nedotaženy, nedořečeny a divák vlastně se v příběhu občas ztratí.“ Což sice zachrání herecký výkon oscarové Julie Robertsové – ten se řadí podle Aronové mezi její nejsilnější, ale v některých pasážích herečka nemá co hrát:

I když herecký výkon Julie Robertsové hodnotím jako velmi přesvědčivý, hlavně emotivní a silný v rámci její kariéry, tak přesto tam jsou vlastně hluchá místa, to je ale kvůli scénáři.
Alice Aronová

Už po premiéře na prestižním festivalu v Benátkách se na film objevovaly velmi rozporuplné reakce. Také k tomu se vyjádřila i Aronová v ranní Mozaice, kterou si můžete poslechnout i zde. 

autoři: Tomáš Pilát , mstastna
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.