Jazzissimo - Nešeptejte, teď hraje Keith Jarrett 3/3

03308782.jpeg

Jarrettovy varhany duněly ve filmu "Mzda strachu" režiséra Williama Friedkina. Když interpretoval oba sešity J. S. Bacha "Dobře temperovaný klavír" (ECM), konstatoval, že Bachova hudba nepotřebuje jeho asistenci. Pouze je třeba "jeho geniální noty zahrát živě, nikoliv jako mrtvé kuličky".

Přejít na 1. díl, 2. díl.

Jaké je tajemství Jarrettových improvizací? V Down Beatu se K. J. vyzpovídal: "Čerpám ze svého osobního života; z detailů, z paměti, z podvědomí. (…) Někdy mně při hře běhá mráz po zádech. Někdy mi to hraje samo, jindy zase ne. Záleží na místní konstelaci, na konkrétním prostoru, a na tom, v jakém jsem rozpoložení. Důležité je dostat se do tranzu, zapojit intuici a mít takové spoluhráče, jakými jsou Gary Peacock nebo Jack DeJohnette. Ale obdobně to fungovala i v triu s Charliem Hadenem a Paulem Motianem!"

"Pokud jde o reperetoár, nemám rád muzikály, ale obdivuji melodie z West Side Story a vůbec Bernsteinovu komorní i symfonickou hudbu. (…) S Garym a Jackem panuje mezi námi magie. Moderní jazz je osobnostní sebevyjádření. Proto si můžeme zahrát prastaré blues, a nebude z toho žádná starožitnost. (…) Před časem jsem O Vánocích poslouchal rádio a byly tam hrozné jazzové verze vánočních melodií. Chtěl jsem to vypnout, ale pak Sonny Rollins zahrál ‚Winter Wonderland‘, a to jsem přímo zajásal. Sonny se tam obtisknul a tu odrhovačku povýšil nad stratosféru.

Charakteristika jazzové improvizace znamená být schopen zahrát úplně všechno. Probíhá v reálném čase, nic zde nelze upravovat. Nervový systém hudebníka věnuje pozornost sebemenšímu detailu a bývá napojený i na podvědomé stránky vnímání. Improvizovat v moderním jazzu znamená průběžně komponovat. Simultánní improvizace tria Keitha Jarretta spočívá v tom, že kontrabasista Gary Peacock a hráč na bicí Jack DeJohnette se s Jarrettovým klavírem neustále tvůrčím způsobem proplétají, zároveň sólují, a přitom se doprovázejí. To vše často na základě povědomých melodií, podmanivých harmonií a sugestivních temporytmů. Alfred Jarrett trefně poznamenal: "Můj starší bratr je ve skutečnosti písničkář a Romantik."

Keith Jarrett s Milesem Davisem: