Jaromír Ptáček: Šnek na visuté hrazdě. Obnovená rozhlasová hra s detektivní zápletkou

21. srpen 2021

Hra Šnek na visuté hrazdě vypráví o jistém A. S., který byl krátce po propuštění z vězení zavražděn v kavárně. Seděl u okna a psal lístek ženě, s kterou se chtěl sejít. Náhle se z ulice ozve výstřel a A. S. padá mrtev k zemi. Venku odjíždí auto. Poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.

Osoby a obsazení: komisař (Ivan Řezáč), dívka (Klára Sedláčková-Oltová), neúčastný hlas (Jiří Plachý), A.S. (Pavel Kříž), Lena (Dana Černá), matka (Květa Fialová), Anna (Lucie Trmíková), Josef (Igor Chmela), Eduard (David Matásek), Julius (Jiří Ornest), soudce (Václav Knop), lékař (Svatopluk Skopal), vězeňský kněz (Oldřich Vlach), dozorce (Jiří Štrébl), číšník (Kajetán Písařovic) a hlas v telefonu (Karel Weinlich)
Dramaturgie: Vilém Faltýnek
Režie: Petr Mančal
Natočeno: 2011

Vraždu A. S. rutinním způsobem přešetřuje komisař, který zasvětil svůj život službě v úřadu a odřekl se lidských vazeb, ale vše se proti němu spikne a věci dostanou docela jiný spád. Ptáček hru napsal v roce 1962, tedy v době, kdy jako vedoucí dramaturgie rozhlasových her hodlal nastartovat stylově jasně profilovanou tvorbu a svými texty chtěl jít příkladem. Režisér Josef Červinka ji natáčel od podzimu 1962 do jara 1963. Do vysílání měla jít v dubnu toho roku, ale zřejmě ještě někdo zapochyboval, jak to vlastně Ptáček myslí, a premiéra se odložila.

Nakonec ji posluchači uslyšeli 19. února 1964 a pod méně vyzývavým názvem Případ. Hlavní postavu Komisaře, jehož hlavním zájmem je dožít se bez rizika penze, ztělesnil tehdy osmatřicetiletý (!) Jiří Adamíra, postavu A. S. hrál Zdeněk Ornest, dívku, která se stane spouštěcím momentem komisařova letu na visuté hrazdě, Blažena Holišová. Červinka sám se ujal postavy poručíka Julia. Bohužel jejich herectví ani um režiséra už neposoudíme. Nahrávku smazal normalizační rozhlas spolu s ostatními Ptáčkovými hrami v roce 1976, v roce 2011 se pak dočkala nové realizace. 

02254467.jpeg

Text si našel cestu do dramaturgie západoněmeckého Westdeutscher Rundfunk a stal se zprávou o životě za železnou oponou. Ale to samo by ještě neznamenalo nic, kdyby hra nekorespondovala se světem, v němž žijeme dnes. Ptáček zobrazil totalitní režim jako prostředí s oslabenou morálkou a extrémními důrazy na pragmatické momenty rozhodování.

Ve svých hrách, kterých napsal 49, se zaměřil zejména na existenci jedince v totalitním systému, na jeho úzkosti a morální dilemata. Omezil dramatický děj a sledoval psychologii postav ve formě vnitřních monologů. Byl ovlivněn například snovou dramatikou Güntera Eicha, Ilse Aichingerové, Ingeborg Bachmannové nebo Věry Linhartové. 

autoři: Martin Velíšek , Vilém Faltýnek
Spustit audio

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová