Jarcovjáková, Kyndrová, Koudelka, Kolíbal, Anderle i Schmid u mikrofonu Karla Oujezdského. Výběr z rozhovorů dlouholetého redaktora publicistiky

12. listopad 2025

Více než tři desítky let byl redaktor Karel Oujezdský zasvěceným zprostředkovatelem výtvarného a kulturního dění posluchačům Vltavy. Připravil do vysílání tisíce rozhovorů a reportáží z vernisáží a tiskových konferencí, komentovaných prohlídek. Nadále se k nim můžeme vracet v našem rozhlasovém archivu. Poslouchejte výběr šesti rozhovorů, při kterých citlivě zachytil vyjádření předních osobností naší kultury.

Josef Koudelka

Jeden z nejvýznamnějších českých fotografů Josef Koudelka se už před  několika destiletími proslavil dokumentárními fotografiemi. Soubor jeho panoramatických krajin nazvaný RUINY vznikal mezi léty 1991 až 2017 na více než dvou stovkách archeologických míst ve Středozemí. V Praze se objevil ve čtyřech sálech Uměleckoprůmyslového muzea a tam se s Josefem Koudelkou setkal Karel Oujezdský. 

Josef Koudelka

Stanislav Kolíbal

Sochař, grafik, kreslíř, ilustrátor a scénograf Stanislav Kolíbal patří mezi nejvýraznější postavy českého poválečného umění. Narodil se v roce 1925 v Orlové a 11. prosince mu bude rovných sto let. Kolíbalovy práce, ať už jsou to sochy či kresby, jsou roztroušeny v mnoha domácích a zahraničních sbírkách a muzeích. Jednu z nich vlastní i pražské museum Kampa, které se rozhodlo připomenout Kolíbalovo životní jubileum výstavou nazvanou stručně KOLÍBAL 100. V příspěvku Karla Oujezdského pohovoří o koncepci výstavy a autorově díle kurátor výstavy Jan Skřivánek a uslyšíte i samotného oslavence Stanislava Kolíbala.

Stanislav Kolíbal

Libuše Jarcovjáková

Velkou retrospektivní výstavou fotografky Libuše Jarcovjákové uvedla Národní galerie ve Veletržním paláci v Praze. Autorka po návratu z emigrace postupně vystavovala v New Yorku, v Berlíně a v roce 2017 jí byla Asociací českých profesionálních fotografů udělena cena Osobnost české fotografie. Její vstup na světovou fotografickou scénu pak dovršila samostatná výstava na prestižním Festivalu fotografie ve francouzském Arles. Fotografku Libuši Jarcovjákovou si pozval k mikrofonu Karel Oujezdský.

Libuše Jarcovjáková

Jiří Anderle

Malíř, grafik, ilustrátor, hudebník, spisovatel a sběratel Jiří Anderle je stále umělecky aktivní. S grafikou, za kterou obdržel celou řadu mezinárodních ocenění, sice už skončil, ale ještě stále maluje a hlavně kreslí. S jeho velkoformátovými i menšími figurálními  grafikami, z nichž některé jsou poctou významným  mistrům umění, jsme se mohli setkat vloni v létě na výstavě IL SORRISO / ÚSMĚV v Galerii Moderna na Masarykově nábřeží v Praze. Natáčel tam Karel Oujezdský, kterého zajímalo, jaká byla cesta Jiřího Anderleho ke grafice.

Jiří Anderle

Dana Kyndrová

Dana Kyndrová je představitelkou české humanisticky laděné dokumentární fotografie. Fotografuje už půl století a její  fotografie zachycují od dob normalizace všední i vypjaté okamžiky naší historie. Její výstava Devadesátky v pražské Leica Gallery vloni volně navazovala na projekt z let 1990 až 1991, ve kterém zachytila odchod sovětských vojsk z Československa. Její tehdejší fotografie dokumentují nejen euforické nálady z konce totality, ale také úpadek průmyslových podniků a jeho sociální důsledky. S Danou Kyndrovou natáčel Karel Oujezdský.

Dana Kyndrová

Jan Schmid

Zakladatel a dlouholetý ředitel Studia Ypsilon Jan Schmid byl renesanční osobností. V divadle, které před 60 ti lety spoluzaložil,  působil jako umělecký šéf, dramatik, scénárista, režisér, herec, textař, výtvarník, ilustrátor a tvůrce pozoruhodných divadelních plakátů.  A právě jim byla  věnována výstava v Domě fotografie v Praze. Karla Oujezdského zajímalo, jak se k tvorbě plakátů pro Ypsilonku vlastně dostal.

Jan Schmid

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.