Ironický postmodernista Mauricio Kagel. Portrét klasika hudby 20. století
Argentinsko-německý skladatel Mauricio Kagel byl svérázný hudební teoretik, dramatik, filmový režisér, esejista a dirigent, umělec a intelektuál mnoha tváří, dnes už počítaný ke klasikům hudby 20. a 21. století. Hudební prvky spojuje s dramatickými v konceptu „instrumentálního divadla“, kde zvuk a hudba při provedení vstupuje do často humorného a ironického kontextu.
V pořadu uslyšíme Kagelova díla z druhého období jeho tvorby, tedy z 80. a 90. let, kdy Kagel opouští svá avantgardistická východiska a svůj hudební projev rozšiřuje o tradiční melodické a harmonické prvky. Kagel v jistém smyslu přijal postmoderní postoj, podobně jako mnozí skladatelé jeho generace, avšak zachoval si svůj kritický, ironický a v jistém smyslu i „podvratný“ pohled na věc.
SKLADBY, KTERÉ ZAZNÍ V POŘADU
Szenario Concerto grosso pro smyčce a psí štěkot
Serenada pro tři hráče
Playback Play
Orchestrion-Straat
Pokud jste jen zvědaví na hudbu jednoho z vůbec nejzajímavějších a současně nejneortodoxnějších skladatelů 20. a 21. století, určitě najdete v hudbě Mauricia Kagela mnoho zajímavého a dodnes překvapivě nového.
Připravil a slovem provází Miloš Haase.
Nejposlouchanější
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nevěsta přijíždí do Yellow Sky a Otevřený člun. Povídky klasika americké literatury Stephena Cranea
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka