Hudbu ve školství je potřeba osvobodit: Není to jen předmět, je to jazyk

21. říjen 2020

Hudba je jiná forma mateřského jazyka. Proto se tak musí učit. Tak to vnímají hudební pedagog Ondřej Tichý i členové a členky projektu Mladí ladí dětem.

Hudba je klíč k tomu, abychom porozuměli tomu druhému, tedy i světu kolem sebe a sobě samému. To je východisko nejen hudebního pedagoga Ondřeje Tichého, který se přes 20 let věnuje různým podobám vzdělávání hudbou, ale také to platí pro projekt Mladí ladí dětem, který v ArtCafé představily Inka Jurková, Klára Břeňová a v telefonickém rozhovoru také jazzový klarinetista Oran Etkin.

Právě izraelsko-americký muzikant vyvinul metodu, kterou nazval Timbalooloo, a projekt Mladí ladí dětem ji rozvíjí v českém kontextu. Dopady komplexního rozvoje dětí hudbou pozorují v Mladí ladí dětem za 6 let fungování zejména v rozvoji dětské kreativity, která se následně projevuje i v dalších předmětech. Podle Inky Jurkové se děti učí metodou Timbalooloo lehce a přirozeně, přitom je ale důležité zapojení učitele. „Nestačí jen vrhnout lektora do třídy,“ upřesňuje Jurková. Klára Břeňová dodává, že jednotlivé aktivity nejsou pro učitele neznámé, ale že jejich přístupu často chybí komplexnost, což považuje za zásadní – propojení těla a rytmu, intuitivní přemýšlení, personifikace nástrojů atd. 

Hudbou k sobě

Onřej Tichý v Rudolfinu při projektu 100 minut mezi tóny.

Pro Ondřeje Tichého je v pedagogické práci podstatné, aby se hudba stala pro pedagogy klíčem i k dalším předmětům. Aby se vymanila z toho, že to je jen předmět. Tichý vnímá, že to není jednoduchý koncept, ale neztrácí naději. Na seminářích nalézá podobně smýšlející pedagogy a ti pak podle něj tento způsob přemýšlení o hudbě, resp. žití hudbou přenášejí na své žáky a studenty. „Nadšenců je spousta, ale systém je tuhý,“ shrnuje situaci ve školství Tichý. V současnosti spolupracuje s Českou filharmonií, kde rozvíjí svůj koncept Hudbou k sobě. Vedoucí edukativního oddělní, Petr Kadlec, Tichého oslovil a společně vymysleli 3 formáty, které jsou ušité pro prostředí Rudolfina. V projektu Hudba v životě dětí se učitelé mohli seznámit s principy pro výuku a v projektu 100 minut mezi tóny jde o mezigenerační setkávání, kde hudba funguje jako komunikační nástroj. Třetí projekt je Hudbou k sobě i tichu, který je určen pro školy.

Připravila a moderovala: Jitka Kostelníková
Hudbu vybral: Václav Havelka
Spustit audio

Související