Henrik Ibsen: Domeček pro panenky (Nora). Dana Černá a Ivan Trojan ve slavném dramatu

30. prosinec 2023

Nora a Thorvald Helmerovi žijí v příkladně šťastném manželství. A mohli tak žít až do smrti, kdyby se Nora kdysi nerozhodla v zájmu manžela jednat na vlastní pěst. Slavnou divadelní hru o ženské emancipaci zasazenou do vánočních svátků poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Rozhlasová úprava a dramaturgie: Jiří Hubička
Osoby a obsazení: Nora (Dana Černá), Helmer (Ivan Trojan), Rank (Martin Stropnický), Lindová (Daniela Kolářová), Krogstad (Boris Rösner), služebná (Drahomíra Fialková), posluha (Michal Zelenka), chlapec (Jiří Köhler), děvčata (Apolena Vacková a Lenka Švorcová)
Překlad: František Fröhlich
Hudba: Marko Ivanovič
Režie: Hana Kofránková
Natočeno: 2004

Norský dramatik a básník Henrik Ibsen obsáhl svým životem a tvorbou celou druhou polovinu 19. století. Jak napsal překladatel a znalec Ibsenova díla František Fröhlich – jeho hry „svou dobu nejen pasivně odrážejí, ale také nepominutelným způsobem ovlivňují a spoluvytvářejí.“

Patrně nejznámějším a nejhranějším autorovým dramatem, které mu už za života přineslo světový věhlas, je Nora (Domeček pro panenky) z roku 1879. Ibsen v ní otevírá ve své době šokující téma nesvobody ženy v manželství.

Dana Černá a Ivan Trojan při natáčení

Děj se odehrává během vánočních svátků v rodině Helmerových. Do manželského soužití Nory a Thorvalda dramaticky zasáhne prozrazení Nořina dávného podvodu, kterého se dopustila v manželově zájmu. Následné události dovedou Noru k poznání vlastní trpké reality. Uvědomí si, že je pro svého manžela pouhou panenkou a jejich svazek není skutečným vztahem, ale jen hrou. Aby našla sebe samu, rozhodne se Nora opustit manžela i rodinu a odchází.

Způsob, jakým Henrik Ibsen nahlédl instituci manželství a postavení ženy v něm, budil opakovaně velké pobouření publika, při německém uvedení si diváci dokonce vyžádali změnu závěru hry. A přestože od Ibsenových dob bylo k tématu ženské emancipace řečeno a napsáno mnohé, Nora se pořád hraje, protože otázka, nakolik člověk žije svůj život pravdivě, zůstává aktuální i nadále.

Spustit audio

Související