Harold Pinter: Pařník. Groteska o absurdním a poněkud katastrofickém chodu jedné zbytečné instituce

25. duben 2023

Pařník patří k Pinterovým raným hrám, označovaným také jako „komedie hororu“. Příběh v nich vychází ze zdánlivě nevinné situace, která se v důsledku hrozivého a zdánlivě absurdního chování určitých postav zvrhne v katastrofu. V případě Pařníku se jedná o komickou, ale nemilosrdnou obžalobu byrokracie a nesmyslných mocenských struktur, o obraz absurdity vytvořené směšnou institucionalizací všedních a přízemních potřeb. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Osoby a obsazení: Roote (Viktor Preiss), Gibbs (Martin Finger), Lamb (Marek Holý), slečna Cuttsová (Andrea Elsnerová), Lush (Martin Stránský), Tubb (Miroslav Hruška) a Lobb (Ladislav Frej)
Dramaturgie: Klára Novotná
Překlad: Milan Lukeš
Hudba: Jakub Kudláč
Režie: Natália Deáková
Natočeno: 2014

Ocitáme se v instituci, o jejíž podstatě se můžeme jen dohadovat – snad je to jakýsi „dům odpočinku“, zotavovna nebo sanatorium, kde jsou pacienti označováni anonymně čísly, nikoli jmény. Ničím nerušený běh tohoto poněkud obskurního podniku naruší ale nečekané události.

Na stůl povinnostmi i životem znaveného ředitele Roota se dostává zpráva o smrti jednoho z pacientů a o těhotenství a porodu jedné z pacientek. Ambiciózní asistent Gibbs dostane za úkol vypátrat pachatele. Že by měl v případu prsty podlézavý Lush, ubohý naivní Lamb, nebo svůdná slečna Cuttsová? Nebo… že by to byl sám šéf?

Viktor Preiss, natáčení hry Pařník

Velkou část díla Harolda Pintera, anglického dramatika, spisovatele, básníka, herce, politického aktivisty a nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 2005, lze řadit do oblasti absurdního dramatu, tedy žánru, který zobrazuje lidskou skutečnost jako nesmyslnou či alespoň pokřivenou, nejčastěji právě skrze nástroje a mechanismy moderní civilizace – slovo tu neslouží k dorozumění, pohyb k jednání, vnitřní svět nahrazují fráze.

autoři: Klára Novotná , Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio

Související