Hamleti 2024. Co všechno se dá udělat s jednou slavnou hrou
Vadilo by Shakespearovi, že se polovina jeho textu škrtá? Existuje něco jako generační Hamlet? Jak se Hamlet chová k ženám – postavám i tvůrkyním? A proč Rosenkranz a Guilderstern nejsou vždy mrtvi?
V roce 2024 se u nás hrálo celkem 8 inscenací Shakespearova Hamleta. Některé z nich vznikly právě v této divadelní sezoně, ta ve Švandově divadle se po deseti letech derniérovala. Do tohoto seznamu jsou započteny jen ty, kde je text Hamleta základem, ne pouhou inspirací.
O Hamletovi se často mluví jako o hře, která v sobě skrývá nespočet různých výkladů a umožňuje nekonečně mnoho režijních a hereckých přístupů. A funguje jako prostředek generační výpovědi. Zajímalo mě, co chce říct princ dánský dnes. Jak ho vidí současná generace divadelníků – i když mám pochybnosti, že se o něčem, jako je generace, dá vůbec mluvit (ať už si ji označíme podle současné módy jakýmkoliv písmenem).
Zhlédnul jsem tedy osm představení. Oslovil tvůrce, režiséry, herce, scénografa, dramaturgyni, překladatele. Zajímalo mě, jak se k čtyři sta let staré hře dá přistoupit. Potvrdili mi, že možností je nekonečně mnoho. A Hamlet to unese.
Tento dokument nemá být kompletním srovnáním všech zpracování, to by ani nebylo v dané stopáži možné. Spíš dalšími kusy velké skládačky.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Giovanni Boccaccio: Dekameron. Hvězdně obsazený výběr lehkomyslných příběhů z období renesance
-
David Zábranský: O jednom zachraňování života. Radikální moudra ceděná přes roušku čte Václav Neužil
-
Zbožný Tomáš a Blíženci. Dvě povídky Jakuba Arbese
-
Jan Zábrana: Psovod Gerža. Jak se z člověka stává stvůra
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka