Haïdouti Orkestar hledá univerzální hudební jazyk v zemích mezi Francií a Blízkým východem

17. květen 2017

Ačkoli slovo Haidouti odkazuje k bulharským zbojníkům, kteří bojovali proti Osmanské říši, cíle francouzského ansámblu Haïdouti Orkestar jsou přesně opačné – ve své tvorbě se snaží o propojování kultur Turecka a Balkánu a ve větším měřítku o přemostění Západu a Východu.

Jejich hudba je energickou směsí balkánské, turecké a libanonské hudby, pařížského rapu i jazzu. Složení kapely je stejně jako celý repertoár kulturně velmi pestré: tvoří ji perkusista a etnomuzikolog Sylvain Dupuis, turecký zpěvák Zeki Ayad Çölaş, bulharský hráč na kaval Krassen Lutzkanov, srbský akordeonista Jasko Ramic a v dechové sekci trumpetisté Yann Martin a Martin Saccardy a hráč na suzafon Gaël Fajeau.

V kapele často hostuje populární libanonsko-francouzský trumpetista Ibrahim Maalouf, který se zasloužil o její zviditelnění, když ji před dvěma lety přizval k natáčení soudtracku k filmu La Vache, Kráva, od režiséra Mohameda Mamoidiho.

Film vypráví příběh alžírského rolníka, který se rozhodne vydat se svou krávou Jacqueline na zemědělskou výstavu v Paříži. Snímek zaznamenal ve Francii velký úspěch a kapela na sebe upoutala velkou pozornost během slavnostního zakončení loňského filmového festivalu v Cannes. Podívejte se na trailer k filmu:

„Když jsem četl scénář k filmu Kráva, první věc, která mi přišla na mysl, byla dlouhá cesta, kterou bude muset urazit alžírský rolník Fatah a jeho kráva Jacqueline. Příběh se odehrává mezi Alžírskem a Francií – v hlavě jsem hned slyšel zvuk orientálního cikánského orchestru.“

„Oslovil jsem tedy soubor, ve kterém již delší dobu působím, Haïdouti Orkestar, složený z hudebníků z východní a střední Evropy a severní Afriky, jehož repertoár je opravdovou křižovatkou kultur,“ říká libanonsko-francouzský trumpetista Ibrahim Maalouf.

Žánrová a kulturní otevřenost je pro jeho tvorbu typická – v minulosti spolupracoval například se Stingem, s malijským zpěvákem Salifem Keitou nebo s legendární šansoniérkou Juliette Gréco.

Haïdouti Orkestar se neorientuje jen na tureckou a balkánskou hudbu – se svým albem Dogu se v roce 2012 vydali ještě dále na východ, a sice do Ázerbajdžánu, Kurdistánu, Arménie, Sýrie a Libanonu. Koncem dubna vydali své čtvrté studiové album Babel Connexion, kterým otevřeně apelují na nalezení společného, univerzálního jazyka.

Příznačné je, že v nedávné době vystoupili také v pařížském centru pro uprchlíky, kde hráli lidem z Eritreje, Súdánu, Afghánistánu a dalších zemí. Na albu Babel Connexion se podílela celá řada hostů – například známý srbský jazzový pianista Bojan Z. Poslechněte si ho ve skladbě Tchagri:

Spustit audio