Gabriela Preissová: Její pastorkyňa. Příběh ženy, která se dopustí zločinu
Její pastorkyňa, jedno z vrcholných českých dramat 19. století, je nejednoznačnou historií mnoha chybných kroků, pýchy, zločinu a trestu. Příběh, který získal světovou proslulost díky opernímu zpracování Leoše Janáčka, na Vltavě zařazujeme na velkopáteční odpoledne. V hlavních rolích rozhlasové inscenace z roku 1987 účinkují Věra Vlčková, Miluše Šplechtová, Zdeněk Žák a Jiří Schwarz. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Rozhlasová úprava: Michal Lázňovský
Osoby a obsazení: stařenka Buryjovka, výminkářka a hospodyně ve mlýně (Věra Kubánková), Laca Klemeň, vnuk Buryjovky, nevlastní bratr Števa Buryje (Zdeněk Žák), Števa Buryja, vnuk Buryjovky, nevlastní bratr Laca Klemeně (Jiří Schwarz), kostelnička Buryjovka, vdova, stařenčina snacha (Věra Vlčková), Jenůfa, její pastorkyňa (Miluše Šplechtová), stárek (Ladislav Kazda), rychtář (Miloš Hlavica), rychtářka (Růžena Merunková), Karolka, jejich dcera (Jolana Maurerová), Pastuchyňa (Ivanka Devátá), Barena, služka ze mlýna (Hana Doulová), Jano, pasák (Lukáš Hlavica), děvče (Monika Žáková) a děvče (Jiřina Lebedová)
Své druhé drama Její pastorkyňa napsala Gabriela Preissová za pouhých osm měsíců. Tak jako v Gazdině robě (1889) v něm opět čerpá ze života na Slovácku, který poznala jako mladá dívka za pobytu v Hodoníně u strýce. Opět v něm staví do popředí výraznou ženskou postavu, jež se dostává do konfliktu s vesnickou komunitou. A opět jím budí velké vášně u publika a především u české kritiky.
Dramaturg činohry Národního divadla Ladislav Stroupežnický obdržel nové drama Preissové v září 1890 a až na několik drobností, které autorce doporučil k úpravě, byl s hrou spokojen. Ředitel F. A. Šubert dokonce považoval Její pastorkyňu za ještě zdařilejší než autorčinu prvotinu.
V Gazdině robě stojí v centru dramatu bezvýchodný nemanželský poměr hlavní hrdinky Evy, v Její pastorkyni zkoumá autorka podobu a pravost lásky na více osudech. Nesleduje jen peripetie zamilovaného páru Jenůfy a Števy, žárlivého a nešťastného Lacy, velké zkoušce podrobí i rodičovskou lásku Kostelničky, Jenůfiny nevlastní matky, která je pravou hybatelkou tragédie, do níž příběh vyústí.
Premiéra Její pastorkyně se konala 9. listopadu 1890, téměř na rok přesně od prvního uvedení Gazdiny roby. Konzervativní kritika, mající v tehdejším tisku převahu, se předháněla v odsudcích autorky, která se nerozpakuje na jeviště národního divadelního svatostánku uvést vraždu novorozeněte. Dnes patří Její pastorkyňa i Gazdina roba spolu s Maryšou a Našimi furianty do národního dramatického kánonu i k nejčastěji uváděným českým hrám.
Související
-
Poklady z rozhlasového archivu, živé koncertování i rozhovory. Prožijte Velikonoce s Vltavou
Hluboce duchovní prožitky, vítání jara, dny, kdy se nikam nemusí… Tím vším mohou být Velikonoce.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.