Filmové profese, které jste neznali a báli jste se zeptat...
Kdo je to best boy? Co proboha dělá gaffer, runner a zakladač??? Občas ve filmových titulcích objevíme členy štábu, o kterých nevíme, co si pomyslet. Executive producer navíc není v češtině výkonný producent a terminologie se komplikuje...
Kameraman, střihač nebo scenárista jsou jasní. Ale jaký je vlastně rozdíl mezi výkonným producentem, kreativním producentem, producentem a těmi dalšími, podobnými? Takže pokud pro vás film skutečně končí tam, kde má, tj. až po titulcích, můžete být zmatení. Filmový festival pak ještě navíc přidá shippera a další terminologii, která taky nemusí být jasná.
Rozhodli jsme se, že si v tom uděláme pořádek. Čajovnu o nejzajímavějších a nejbizarnějších filmových profesích. Našimi hosty byli filmový producent Pavel Berčík, kameraman Marek Jícha a jeden z shipper zanedlouho začínajícího Fresh Film Festu Jakub Zeman.
Best Boy. Podle Imdb.com termín vzniknul tak, že si osvětlovači a kameraman vzájemně půjčovali personál. Žádali u kolegů, „toho nejlepšího kluka, kterýho máš k dispozici“. Asistent kameramana nebo asistent osvětlovače (best boy electrician) se pak stali termínem. A to, i když jde v této profesi o ženu.
Runner. Běží tam, kam je to třeba. Runner má za úkol všechny pomocné práce produkčního charakteru během natáčení. Tak trochu holka pro všechno.
Výkonný producent je ten, kdo má na starosti technickou (organizační) stránku výroby filmu. Není to tím pádem „executive producer“, jak by se třeba mohlo zdát. To je totiž (obvykle) termín pro někoho, kdo u velkých hollywoodských produkcí dohlíží jménem studia nebo distributora na producenta, aby nepřekračoval rozpočet, čas nebo jinak nezlobil. Zároveň to může být někdo, kdo na film sehnal významnou část peněz a z tohoto titulu svou funkci vykonává.
Gaffer. Šéf osvětlovačů. Termín prý připutoval z divadla, „gaff“ byl termín pro tyč s háčkem, za pomoci kterých se upravovala jevištní světla.
Grip. Gripů je víc. Jde o člena kameramanova týmu, který má většinou na starosti konkrétní technické zařízení. Například dolly grip je ten, kdo hýbe kamerovými jeřáby a s „dolly“, tj. s kamerovými vozíky všeho druhu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.