Fibichovu Šárku mám v hledáčku už od svých studentských let, říká dirigent Robert Jindra

1. listopad 2024

Na scénu Národního divadla v Praze se ve čtvrtek 7. listopadu po téměř padesáti letech vrátí opera Zdeňka Fibicha Šárka. Tento mytologický příběh z českého dávnověku bude v rukou německého režiséra Kaye Linka a hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry. Nejen o Fibichově hudbě s námi hovořil Robert Jindra společně s barytonistou Svatoplukem Semem, který v inscenaci vytvoří roli knížete Přemysla.

Proč se nehraje víc české opery? Většinou na to nemáme ideální interprety.
Robert Jindra

Opera ND Šárka | Maida Hundeling (Šárka), Balet Opery Národního divadla

Fibichovu Šárku mám v hledáčku už od svých studentských let. Zdeněk Fibich psal překrásnou hudbu, která má v sobě prvky českého tradičního hudebního vyjadřování, takové té posmetanovské inspirace. Ale dokázal si díky neuvěřitelně barevné harmonii vytvořit i vlastní svébytný styl,“ říká Robert Jindra a dodává: „Ve výsledku to vždycky zní jako taková krásná a barevná hudba, která přirozeně plyne, nicméně interpretační nároky na zpěváky, orchestr i sbor jsou srovnatelné s operami Richarda Wagnera.“

Nedá se to vůbec s ničím srovnat, ta hudba je úplně originální. Pro mě je to něco nového, protože jsem Fibicha nikdy nezpíval.
Svatopluk Sem

Opera ND I Šárka: Svatopluk Sem (Kníže Přemysl), Jolana Fogašová (Vlasta), Kateřina Jalovcová (Radka), Sbor Národního divadla, Balet Opery Národního divadla

Jaké pojetí Šárky můžeme čekat od Kaye Linka, který má pověst progresivního režiséra? Jak se s ním spolupracuje? Koho uvidíme a uslyšíme v hlavních rolích? Jak riskantní je připravovat operu s jedním hereckým obsazením? A jaké další povinnosti oba umělce čekají? Poslechněte si celý rozhovor s Robertem Jindrou a Stanislavem Semem.

Těším se úplně na všechno, co diriguji. Práce mě baví a je mi úplně jedno, jestli je to v Berlíně, Mnichově, Drážďanech, Praze nebo v Brně.
Robert Jindra

autor: Daniel Jäger
Spustit audio

Související