Fenomén YouTube. Dvě dekády virální revoluce
Publicistická série Fenomén YouTube mapuje dvě dekády virální revoluce, která navždy změnila způsob, jakým se díváme na svět. V pěti dílech pokryjeme zásadní fenomény, které YouTube přinesl – od vzestupu youtuberů, kteří se stali novými celebritami, přes proměnu hudebního průmyslu, až po vliv algoritmů, které dnes ovládají naše sledovací návyky. Premiéra 14. února 2025.
Kreativní producent: Aleš Stuchlý
Producentka: Barbora Vait
Dramaturgyně: Anna Vošalíková
Mistr zvuku: Ladislav Reich
Zvukový design: Martin Hrnčíř
YouTube nedal prostor jenom novým hvězdám, jako je Justin Bieber, ale změnil také způsob, jakým se šíří hudba a jak se umělci mohou dostat do povědomí.
Série se zaměřuje i na temné stránky platformy, jako je šíření dezinformací a manipulace s obsahem. YouTube, původně zamýšlený jako videoseznamka, se proměnil v digitální prostor, který formuje veřejnou debatu, politiku a kulturu. Jak se na něm mění obraz autenticity a jakým způsobem algoritmy ovlivňují naše vnímání reality?
Martin Hrnčíř, autor série
Pracuje v Českém rozhlase v kulturní redakci zpravodajství přes sedm let. Zaměřuje se na filmy, videohry a nová média. V delších formátech podrobně rozebírá vliv technologií na umění a jak mění způsoby vypravování.
Autora můžete běžně slyšet ve vysílání Radiožurnálu nebo ČRo Plus.
Mimo rozhlas natočil také filmové dokumenty o hudebních producentech (Karaoke Tundra, Claviq) a sám ve volném čase nahrává ambientní hudbu.
Související
-
Hudební speciál Fenomén YouTube: Od virálních hitů po zapomenuté klenoty, které ovládly svět
Výběr skladeb ukáže, jak videotéka proměnila nejen některé žánry, ale i podobu virtuálních koncertů. Připravil Martin Hrnčíř.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.