Fahrenheit 9/11
Michael Moore vypadá ve svých dokumentech jako tlustý hloupý Američan, který klade primitivně jednoduché otázky a tváří se při konfrontaci s důležitými lidmi jako mírně imbecilní štěně ve lvím výběhu. Zdání klame - Moore provedl v uplynulých rocích tolik politicko-společenských skandálů, že mu na jeho přetvářku nikdo nemůže skočit.
Slavnou oscarovou řeč za Bowling for Columbine, v níž měl podle pravidel Akademie děkovat rodině, matce, bohu a divákům, proměnil v tvrdý atak na prezidenta Spojených států a na všech demonstracích proti Georgi W. Bushovi se obvykle vyskytoval v prvních řadách. Moore je nebezpečným aktivistou. Aktivistou s jedním cílem. Nedovolit Bushovi, aby byl znovu zvolen. Prostředky, které ve své kampani používá, nejsou jen demonstrace, ale internet, knihy a pochopitelně dokumentární filmy, jako je již teď proslavený Fahrenheit 9/11. Před několika měsíci se Moore vyjádřil ve smyslu svobodného stahování filmu z internetu, a tím zvýšil svoji popularitu. Soudě podle pozitivních reakcí publika a celosvětových sympatií plní dokument svůj účel a George W. Bush se na prezidentskou sesli znovu nevyškrábe.
Moore je nejen agresivní samozvaný politik, ale také schopný manipulátor s fakty, jak prokázal už v Bowling for Columbine. Ve Fahrenheitu 9/11 začíná nárazem letadel do Světového obchodního centra a rozvíjí nit chytře pospojovaných fakt a domněnek do neskutečně chytlavé sítě. Proč opustila Bin Ládinovic rodina Spojené státy, když žádný Američan nemohl použít z bezpečnostních důvodů letadlo? Proč se zaútočilo na Afghánistán? Jakou historii má plynovod skrz Afghánistán a proč o něj Bush tak stojí? Kdo financuje zbrojařský a naftařský průmysl Spojených států? Že by lidé ze Saudské Arábie, kteří se shodou okolností stýkají s Bin Ládinovi? A co Irák? Dokument je rozdělen do několika kapitol, od přímého útoku na Bushe, až po zpochybňování jeho akcí. Irácká válka je ukázána v celé své nesmyslné monstróznosti a neprofesionalitě. V jednom pásmu útočí americká jednotka na dům v Bagdádu, ale nikdo z Američanů neumí arabsky a nemají s sebou ani překladatele, tudíž nejsou schopni rodině vysvětlit, co se děje a proč někoho zatýkají. Zatímco vojáci s platem tří tisíc dolarů měsíčně umírají, jezdí kolem autobusy texaských naftařských společností, jejichž řidiči pobírají osm tisíc dolarů. Ačkoliv stále víme, že Moore tahá za nitky a krmí nás jednoduchou antibushovskou kampaní, jsou některé výjevy skutečně alarmující a donutí většinu z nás přehodnotit názory na aktuální situaci mezi Spojenými státy a zbytkem světa.
Zřejmě není příliš těžké zarýt se investigativně do politiky libovolného státu, najít hluchá místa a rozmáznout je na celé plátno. Moore ale několikrát vyrobí nepatřičné odbočky, které působí amatérsky. Z ničeho nic se ocitáme ve státě Oregon, kde je málo policistů. No a? Chci zpět do Iráku, říká si divák. Jenže Fahrenheit 9/11 nemá v popisu oslovovat evropské diváky. Je pro Američany, má narušit jejich vnímání reality a oznámit těm, co to nevědí, že je něco zkaženého v království americkém. Právě proto působí i závěr, kdy matka mrtvého amerického vojáka z Iráku hořekuje nad zbytečností války, velmi nudně. Celková výmluvnost dokumentu ale není přerušena.
Nakonec si povězme něco o Mooreovi vtipkaři. Prostřihy do starých filmů jsou tak hurónsky komické, že se jen kvůli nim vyplatí film vidět. Před invazí do Afghánistánu se ozve hudba ze Sedmi statečných a všech sedm se představí s tvářemi jednotlivých politiků (ano, Yul Brenner má tvář Bushe). Když Bush zjistí, že na veřejných projevech dobře funguje heslo "Musíme je (talibany v horách) vykouřit!", zopakuje větu asi v deseti střizích z různých projevů, načež se objeví prostřih ze starého westernu, kde hlavní hrdina říká veselým hlasem "Musíme ty hajzly vykouřit!". Když Spojené státy uzavřou koalici s Islandem, Nizozemskem a dalšími vojensky víceméně bezvýznamnými státy, doprovázejí je záběry tradiční kultury v daných zemích (ano, v Nizozemí odpalují fajfku s marihuanou). A tak dále.
Fahrenheit 9/11 je subjektivním dokumentem. Ukazuje, jak vidí svět Michael Moore. Mezi diváky se určitě najde velká část, kterým jeho perspektiva bude vyhovovat. Režisérskou a střihačskou bravurou si film říká o Oscara. Pakliže ho nedostane, bude to jen důkaz zpolitizovanosti nejslavnějších filmových ocenění.
Související odkazy: oficiální stránka Michaela Moorea
Fahrenheit 9/11 (USA, 2004)
Hrají: Michael Moore sám za sebe a spousta dalších lidí, taktéž neherců; Scénář: Michael Moore; Hudba: Jeff Gibbs; Režie: Michael Moore; 122 minut
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.