Fahrenheit 9/11

20. září 2004

Michael Moore vypadá ve svých dokumentech jako tlustý hloupý Američan, který klade primitivně jednoduché otázky a tváří se při konfrontaci s důležitými lidmi jako mírně imbecilní štěně ve lvím výběhu. Zdání klame - Moore provedl v uplynulých rocích tolik politicko-společenských skandálů, že mu na jeho přetvářku nikdo nemůže skočit.

Slavnou oscarovou řeč za Bowling for Columbine, v níž měl podle pravidel Akademie děkovat rodině, matce, bohu a divákům, proměnil v tvrdý atak na prezidenta Spojených států a na všech demonstracích proti Georgi W. Bushovi se obvykle vyskytoval v prvních řadách. Moore je nebezpečným aktivistou. Aktivistou s jedním cílem. Nedovolit Bushovi, aby byl znovu zvolen. Prostředky, které ve své kampani používá, nejsou jen demonstrace, ale internet, knihy a pochopitelně dokumentární filmy, jako je již teď proslavený Fahrenheit 9/11. Před několika měsíci se Moore vyjádřil ve smyslu svobodného stahování filmu z internetu, a tím zvýšil svoji popularitu. Soudě podle pozitivních reakcí publika a celosvětových sympatií plní dokument svůj účel a George W. Bush se na prezidentskou sesli znovu nevyškrábe.

Prezident Spojených států pár minut poté, co mu bylo při exkurzi do dětské školky sděleno, že letadla naráží do Světového obchodního centra

Moore je nejen agresivní samozvaný politik, ale také schopný manipulátor s fakty, jak prokázal už v Bowling for Columbine. Ve Fahrenheitu 9/11 začíná nárazem letadel do Světového obchodního centra a rozvíjí nit chytře pospojovaných fakt a domněnek do neskutečně chytlavé sítě. Proč opustila Bin Ládinovic rodina Spojené státy, když žádný Američan nemohl použít z bezpečnostních důvodů letadlo? Proč se zaútočilo na Afghánistán? Jakou historii má plynovod skrz Afghánistán a proč o něj Bush tak stojí? Kdo financuje zbrojařský a naftařský průmysl Spojených států? Že by lidé ze Saudské Arábie, kteří se shodou okolností stýkají s Bin Ládinovi? A co Irák? Dokument je rozdělen do několika kapitol, od přímého útoku na Bushe, až po zpochybňování jeho akcí. Irácká válka je ukázána v celé své nesmyslné monstróznosti a neprofesionalitě. V jednom pásmu útočí americká jednotka na dům v Bagdádu, ale nikdo z Američanů neumí arabsky a nemají s sebou ani překladatele, tudíž nejsou schopni rodině vysvětlit, co se děje a proč někoho zatýkají. Zatímco vojáci s platem tří tisíc dolarů měsíčně umírají, jezdí kolem autobusy texaských naftařských společností, jejichž řidiči pobírají osm tisíc dolarů. Ačkoliv stále víme, že Moore tahá za nitky a krmí nás jednoduchou antibushovskou kampaní, jsou některé výjevy skutečně alarmující a donutí většinu z nás přehodnotit názory na aktuální situaci mezi Spojenými státy a zbytkem světa.

Členy kongresu nutil Moore, aby poslali své děti do války v Iráku

Zřejmě není příliš těžké zarýt se investigativně do politiky libovolného státu, najít hluchá místa a rozmáznout je na celé plátno. Moore ale několikrát vyrobí nepatřičné odbočky, které působí amatérsky. Z ničeho nic se ocitáme ve státě Oregon, kde je málo policistů. No a? Chci zpět do Iráku, říká si divák. Jenže Fahrenheit 9/11 nemá v popisu oslovovat evropské diváky. Je pro Američany, má narušit jejich vnímání reality a oznámit těm, co to nevědí, že je něco zkaženého v království americkém. Právě proto působí i závěr, kdy matka mrtvého amerického vojáka z Iráku hořekuje nad zbytečností války, velmi nudně. Celková výmluvnost dokumentu ale není přerušena.

Jak se verbuje ve Spojených státech do armády

Nakonec si povězme něco o Mooreovi vtipkaři. Prostřihy do starých filmů jsou tak hurónsky komické, že se jen kvůli nim vyplatí film vidět. Před invazí do Afghánistánu se ozve hudba ze Sedmi statečných a všech sedm se představí s tvářemi jednotlivých politiků (ano, Yul Brenner má tvář Bushe). Když Bush zjistí, že na veřejných projevech dobře funguje heslo "Musíme je (talibany v horách) vykouřit!", zopakuje větu asi v deseti střizích z různých projevů, načež se objeví prostřih ze starého westernu, kde hlavní hrdina říká veselým hlasem "Musíme ty hajzly vykouřit!". Když Spojené státy uzavřou koalici s Islandem, Nizozemskem a dalšími vojensky víceméně bezvýznamnými státy, doprovázejí je záběry tradiční kultury v daných zemích (ano, v Nizozemí odpalují fajfku s marihuanou). A tak dále.

Michael Moore a zákon. Kdo je víc?

Fahrenheit 9/11 je subjektivním dokumentem. Ukazuje, jak vidí svět Michael Moore. Mezi diváky se určitě najde velká část, kterým jeho perspektiva bude vyhovovat. Režisérskou a střihačskou bravurou si film říká o Oscara. Pakliže ho nedostane, bude to jen důkaz zpolitizovanosti nejslavnějších filmových ocenění.

Související odkazy: oficiální stránka Michaela Moorea

Fahrenheit 9/11 (USA, 2004)
Hrají: Michael Moore sám za sebe a spousta dalších lidí, taktéž neherců; Scénář: Michael Moore; Hudba: Jeff Gibbs; Režie: Michael Moore; 122 minut

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.