Duše jako kaviár

12. říjen 2004

Tragikomedie je asi nejoblíbenějším filmovým žánrem českých filmařů devadesátých let. Shrnuje v sobě mnoho výhod, pobaví diváka, ale na druhé straně mu předloží vážné téma k přemýšlení. Demonstruje typický znak národní povahy (najít střípky humoru i v té nejvážnější situaci) a je již dle svého názvu vyváženou souhrou protikladů, které se navzájem doplňují, střídají, přecházejí jeden v druhý a poskytují tak scenáristovi i režisérovi dostatečně flexibilní tvůrčí prostor.

Jana (Tatiana Vilhelmová) a Jan (Ondřej Vetchý) jsou manželé, Jan je Janě nevěrný s její kamarádkou Karin, která je vdaná za Janova přítele Františka. Jakkoli to zní složitě, je to ve skutečnosti velmi prosté. Osudy dvou párů, kde v jednom je dominantnější osobou muž a ve druhém žena, se navzájem propletly. Dravější Karin s Janem nenacházejí v manželství uspokojení a řeší to společnou nevěrou, Jana a František, kteří také vnímají krizi vztahu, hledají chybu v sobě a všemožně se snaží zavděčit a udržet si své "drahé". Vladimír (Jan Budař), Janin nevlastní bratr, utekl od manželky a neslyšící dcerky a snaží se umělecky i lidsky najít sám sebe. Anna (Karolína Kaiserová), Janina dospívající sestra, má potíže s matkou a nevlastním otcem a objevuje první lásky a zklamání. Všichni se snaží, aby byli v životě šťastnější a jsou ochotni zkoušet to tak dlouho, dokud to nevyjde.

Z filmu Duše jako kaviár

Duše jako kaviár je de facto autorským filmem Milana Cieslara, který napsal scénář, ten pak režíroval, sestříhal a ještě to vše financoval jako producent. Ačkoli se Cieslar musel vypořádat s mírnou schizofrenií způsobenou protichůdností profesí, které si vzal na svá bedra, je Duše jako kaviár kus poctivě odvedené práce, jíž ještě korunovala skvělá kamera Jiřího Macháně. Dějově je film trochu roztříštěný, jak sledujeme na střídačku osudy jednotlivých postav. Nejde až do hloubky jejich problémů, nabízí nám pouze krátké vhledy do soukromí. Asi i díky tomu se můžeme zasmát i scénám, které jsou pro postavy tragické a kterým bychom se rozhodně nesmáli, pokud by se přihodily nám nebo pokud bychom měli možnost je hned promýšlet do důsledků. To však nás film nenechá, jde hned dál a my jsme odsouzeni k tomu, abychom seděli v roli pozorovatelů, a pak to naplno prožili až zpětně cestou z kina. Krom vážných momentů s nádechy komiky nabízí Duše jako kaviár i scény vyloženě komické. Vychutnat si můžete řadu vtipných momentů a hlášek, já osobně jsem slzel smíchy při milostné scéně Jana a Karin, kdy na pozadí běží fotbal a dění na plátně tak dává zcela jiný rozměr komentátorským výrazům tah na bránu, dobrá práce v útoku a zaskórovat. Trochu mi vadil motiv ukrajinské komunity, k níž se přistěhuje František, přišla mi dost okatě a účelově zařazená jako protipól k bohatším českým rodinám, které sice mají peníze, ale nedokáží si je tak užít a nejsou zdaleka tak soudržné.

Z filmu Duše jako kaviár

Velká pozornost byla věnována castingu a herecké výkony, které opravdu stojí za to, to ještě zdůrazňují. Překvapivě uvidíme řadu herců v poměrně netradičních rolích. Ondřej Vetchý si velmi přesvědčivě zahrál záletného Jana, který se občas rozzuří a zbije svoji ženu, je chvilku floutek a chvilku štvanec. Tatiana Vilhelmová je výborná v roli nejisté, trochu ušlápnuté Jany, která má z toho bití zvrácené potěšení. Její pozvolná proměna je hereckým koncertem. Také Jan Budař zazářil v roli introvertního, lehce hypochondrického malíře Vladimíra.

Z filmu Duše jako kaviár

Duše jako kaviár je pohledem do současné české společnosti, má potenciál oslovit starší i mladé publikum a nabízí poměrně hodně látky k přemýšlení. Když k tomu všemu ještě připočtu skvělé herecké výkony a dostatečné množství humorných scén, vyjde mi, že byste si tento film neměli nechat ujít.

Související odkazy: Bioscop

Režie: Milan Cieslar, scénář: Milan Cieslar, kamera: Jiří Macháně, hudba: Jan Černý, střih: Milan Cieslar, výprava: ak. arch. Václav Novák, zvuk: Ivo Heger, kostýmy: Evženie Rážová, producent: Milan Cieslar, fotografie z filmu: Martin Kout

Hrají: Táňa Vilhelmová (Jana), Ondřej Vetchý (Jan), Jan Budař (Vladimír), Karolína Kaiserová (Anna), Vilma Cibulková (matka), Saša Rašilov (František), Alice Veselá (Karin), Petra Jungmanová (Marcela), Filip Blažek (Ríša), Jana Bernášková (Miluška), Ondřej Pergl (David), Lenka Sagulová (Natálka), Michal Pavlata (tchán)

autor: Jakub Leníček
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.