Co s českými pěveckými sbory udělá dlouhé mlčení? O společném zpívání se třemi sbormistry
Sbory mlčí. Jak jejich sbormistři a sbormistryně řeší udržení kontinuity práce? A co současný zákaz společného zpěvu přinese do budoucna?
V Česku je na 1500 a možná i víc amatérských sborů, které tvoří tisíce sboristů. Jsou to lidé různého věku, pro které je zpěv koníčkem i příležitostí ke společné tvorbě. A sbor pro ně často představuje důležitou komunitu. „Český sborový terén je nerovnoměrně rozdělen na profesionální a amatérskou sféru, kam spadají přípravné, předškolní, dětské, středoškolské akademické, chrámové sbory, sbory dospělých a seniorů,“ popsal v ArtCafé českou scénu Jan Pirner, sbormistr dětského pražského sboru Radost Praha a odborný pracovník Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu NIPOS.
Mnohdy pracujeme se zpěváky, kteří mívají ostych. Prvotní je, aby svému sbormistrovi věřili.
Roman Michálek
Skandinávské, pobaltské, případně slovinské sbory jsou podle Jana Pirnera supervelmocemi a jejich tvorba je na vysoké úrovni. České sbory si podle něj ale také stojí ve světovém měřítku velmi dobře – a to zejména sbory dětské. Podle Romana Michálka z Unie českých pěveckých sborů je pro kvalitní vedení sborů potřeba charisma, empatie, znalost hlasu a vokální hudby. Oba sbormistři zmínili, že právě prožíváme přechodné období, kdy silná generace výrazných sbormistrů odchází a ve vedení je nahrazují mladší kolegové a kolegyně. „Dnešní sbormistři musí nasávat jako houba ze všech zdrojů. Svět hudby se od 90. let obrovsky otevřel,“ uvedl Jan Pirner.
Hlasivky jsou sval. Když nezpíváte pravidelně, chřadnou.
Jan Pirner
Amatérské sbory v Česku se teď nemohou scházet a sbormistři a sbormistryně musí hledat cesty, jak udržet kontinuitu své práce. Sbory mají v tuto chvíli různé podmínky podle toho, kde působí a kdo je zřizuje. Například středoškolské sbory jsou v kritické situaci, protože studenti jsou přetížení distanční výukou a na některých školách byla hudební výchova zcela odsunuta mimo vzdělávací zájmy. Sbory při základních uměleckých školách se naopak snaží udržet kontakt a přecházejí do online prostředí – i za cenu absence společné energie.
Budeme se snažit pomoci všem. Pokud v tom ale zůstaneme sami, bude to trvat velmi dlouho.
Roman Michálek
„Tělesa přerušením činnosti zásadně trpí,“ pojmenovává současný stav Jan Pirner. Roman Michálek za Unii českých pěveckých sborů dodává, že už v tuto chvíli je jasné, že mnoho sborů, které Unie sdružuje, bude mít do budoucna problémy. Zhruba třetina z nich svou činnost letos bude muset omezit nebo zcela zastavit. „Problémem není jen zdravotní riziko. Jde také o obtížnou situaci členů, někteří z nich ztratili práci… potýkáme se i ztrátami zkušeben,“ popisuje obtížnou situaci Michálek. Proto se Unie snaží vyjednat podporu pro sbory na vládní úrovni. Středisko NIPOS se soutředí na podporu těles třeba tím, že vytvořilo na svém webu záložku zpíváme doma, kde shromažďují inspirativní podněty.
Je důležité dát lidem oporu a naději. Online zkouška má smysl i kdybychom zpívali jen tři.
Jana Konvalinková
Sbormistryně Jana Konvalinková, která vede sbor seniorů Aurea Rosa, nechtěla zkoušení zastavit. Podle jejích slov by byla velká dřina začínat znovu, proto přešli hned na jaře k online zkoušení. Základem online zkoušek je podle sbormistryně pravidelnost a nejde rozhodně o pouhé sezení před obrazovkou. Sboru se dokonce podařilo v těchto podmínkách nazkoušet i nový repertoár.
Jak se zákaz společného zpěvu dotkne sborů? Jakou pomoc potřebují a kde ji mohou získat? Má online zkoušení smysl? To jsou otázky, které zazní v ArtCafé s Janem Pirnerem, Romanem Michálkem a Janou Konvalinkovou. Pořad doprovází sborová hudba.
Hudbu vybrala: Anna Ribanská
Související
-
ZUŠ online: I distanční výuka může děti motivovat k lepšímu zamyšlení nad skladbou, říká pedagožka
Osobní kontakt žáka a učitele nic nenahradí, hudební vzdělávání online přináší i tak pozitiva.
-
Hudbu ve školství je potřeba osvobodit: Není to jen předmět, je to jazyk
Hudba je jiná forma mateřského jazyka. Proto se tak musí učit. Tak to vnímají hudební pedagog Ondřej Tichý i členové a členky projektu Mladí ladí dětem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka