The Chemistry Gallery obstála v mezinárodní konkurenci a otevřela nový prostor na Letné

6. srpen 2019

Pražská The Chemistry Gallery našla stálé zázemí na Letné a slavnostně otevřela vernisáží výstavy malíře Jana Uldrycha a skláře Lukáše Nováka.

Jedna z nejvýraznějších českých galerií současného umění se pravidelně účastní zahraničních veletrhů od New Yorku po Bazilej. Domovské zázemí ale hledala postupně. Dříve obývala mimo jiné prvorepublikovou funkcionalistickou stavbu na Vltavské, kterou musela opustit kvůli rekonstrukci. Více než ročního mezidobí využila k hledání vhodných výstavních prostor a pořádala pop-up akce v nevyužitých budovách na různých místech Prahy.

Nový prostor v Ovenecké ulici slavnostně otevřela v půlce června. „Je to menší, ale to nevadí, protože jsme tam sami a je to čistě galerijní prostředí. Má dvě patra a vejde se tam podobné množství děl jako v předchozích prostorách,“ říká v ArtCafé umělecký šéf The Chemistry Gallery Petr Hájek.

Zahajovací výstava oživuje zapomenutou sklářskou techniku

Hájkův koncept v Ovenecké ulici je uvádět vždy dvě výstavy najednou. Odpovídá tomu i první počin v nových prostorách. Výstava ukazuje tvorbu malíře Jana Uldrycha a vázy z lithyalinu skláře Lukáše Nováka.

Výstava váz z projektu Lost & Found skláře Lukáše Nováka

Lithyalin je reakce skla s kovy. Kovy se rozpouští ve skle a vytvářejí kresbu, která mi velmi připomněla motivy z obrazů Honzy Uldrycha,“ vysvětluje Hájek, proč pro první výstavu zvolil kombinaci právě těchto dvou umělců. Neprůhledné sklo lithyalin připomínající achát původně vynalezl Bedřich Egermann roku 1818. Český konceptuální sklář a designér Lukáš Novák pak tuto zapomenutou techniku s pomocí sklářského technologa Václava Kuželky oživil a modernizoval v projektu Lost & Found. Loni za něj také získal loni ocenění na Designbloku.

Jan Uldrych a kořeny lidské zkušenosti

Jan Uldrych z výstavy v The Chemistry Gallery

Jan Uldrych v nové sérii Kořeny částečně navazuje na předchozí výstavní počin nazvaný Jeskyně. Ve svých malbách se zabývá původem lidské zkušenosti. Součástí Kořenů jsou krom maleb také tři objekty – dva ze dřeva a jeden z vosku. „Vždy jsem chtěl přesáhnout malířské řemeslo a expandovat do trojrozměrného prostoru. Velký objekt je z dubové kořenovice, ve které je naznačená křížová kost sacrum. Souvisí to s velkou voskovou ukřižovanou osobou, která poukazuje na symboliku Ježíše Krista. Jako lidstvo a jednotlivci máme problém, dostat se výš, jak v personální, tak i celkové evoluci. Taktéž máme problém překonat hmotu a utrpení. To jsou kořeny naší zkušenosti,“ říká Uldrych.

Právě rituální, šamanský, spirituální či mystický přístup a motivy vnímá umělecký šéf galerie Hájek jako pojítko mezi oběma Uldrychovými sériemi. 

The Chemistry Gallery si vydobyla místo i v mezinárodní konkurenci

The Chemistry Gallery začala od roku 2016 jezdit na zahraniční veletrhy umění. „Tyto akce jsem považoval za naprosto nedostižné mety. Tehdy jsme se zúčastnili Art Bazel a od té doby nás zvou na další veletrhy všude po světě. Dnes si z veletrhů můžeme i vybírat, pravidelně jezdíme do New Yorku, v březnu na Scope a na Voltu do Bazileje,“ prozrazuje umělecký šéf, na co je za celou dobu téměř jedenáctileté existence galerie nejvíc hrdý. Jedná se o selektivní veletrhy a vždy záleží, jaký výstavní projekt jim galerie předloží. Podle Hájka má The Chemistry Gallery renomé galerie, která se osvědčila v mezinárodní konkurenciAčkoli je nový prostor v Ovenecké ulici odteď jejich stálou základnou, pop-up výstavy v Praze mají i nadále v plánu.  

Společná výstava Jana Uldrycha a Lukáše Nováka je prodloužena do 11. srpna.

Poslechněte si celý záznam ArtCafé, včetně hudebního výběru Ondřeje Bambase:

Spustit audio

Související