Co má smysl fotit? Fotofestival Uničov nabízí přesahy do výtvarného umění a vystavuje mezi činkami
Letos už podeváté proběhne v Uničově nedaleko Olomouce fotofestival, který je „především příjemným setkáním fotografů, studentů fotografie a umělců“, popisuje v ArtCafé jeden z organizátorů Vojtěch Janoušek.
Uničovský fotofestival se zaměřuje na fotografii a její přesahy. „Znamená to, že si zveme i umělce, kteří se vyjadřují nejen fotkou, ale i různými instalacemi a videem. Není to striktně jen fotografie. Plno fotografů v dnešní době přemýšlí nad tím, co má smysl fotit a jestli má vůbec smysl fotit. Sledují proto hranice tohoto média a snaží se je nějak konfrontovat,“ upřesňuje Janoušek. Zapomeňte proto na klasickou výstavu třeba portrétních fotografií prezentovanou ve sterilních galerijních prostorách. Organizátoři zvou návštěvníky za uměním do garáže, fitness centra nebo piknikovat na zahrádku.
Naspeedovaná avokáda
Podtitulem letošního ročníku festivalu je kostka cukru. „V Uničově stál 150 let cukrovar, v roce 1998 byl ale srovnán se zemí. To nás inspirovalo, protože jeden z minulých ročníků festivalu jsme věnovali Unexu – uničovským strojírnám a chtěli jsme reflektovat místní paměť a historii,“ přibližuje Janoušek. Velkým impulsem a inspirací byla pro organizátory práce Jakuba Jansy a výstava Healing kurátorky Terezy Jindrové.
Plakát s jakoby chvějícím se, naspeedovaným avokádem naopak odráží skutečný obsah festivalu, který letos tematizuje náš vztah k tělu, touhu po neustálém sebezdokonalování a potřebu to prezentovat na sociálních sítích. „Vizuál je víc o tom, jaká je dnešní společnost. Jsme takoví naspeedovaní a potřebujeme všechno hned a teď,“ míní Janoušek, který festival organizuje společně s Petrem Willertem.
Ano, ale ne směrem k radnici
V pátek večer proběhne na uničovském Masarykově náměstí vernisáž výstavy Krmelec výtvarnice Marie Meixnerové, která si říká (c) merry. „Chtěla jsem udělat něco výrazného a aktivizovat diváka. Co může být výraznějšího než vystavit na náměstí v maloměstě lidskou zadnici?“ říká provokativně Marie. Vzápětí ale rozvíjí myšlenku, proč objekt zpracovala do podoby krmelce: „V polaritě sena a lidského pozadí se pro mě odráží otázky udržitelnosti jak ve vztahu k vlastnímu tělu, tak k přírodě. Všechny environmentální snahy, znovuučení se žít v přírodě, uvědomovat si přírodu kolem sebe a její základní vztahy, jako je potravní řetězec.“
Na fotofestival zavítá kolem stovky návštěvníků, což ho řadí mezi akce pro vyznavače akcí s komorní, rodinnou atmosférou. Událost se koná s finanční podporou města. Na programu jednání Rady města Uničov se letos objevil i Krmelec, který prošel s podmínkou, že obraz nesmí směřovat do oken radnice.
Návštěvníkům festivalu představí svou tvorbu také mimo jiné laureát ceny Jindřicha Chalupeckého Martin Kohout, na své Spiritual fitness pozve výtvarník Jakub Jansa a mezi činkami můžeme rozjímat nad bodybuildingem s Markem Tischlerem a jeho výtvarným souborem s názvem Lepšího já. Kompletní program festivalu, který se koná 19.–21. 7., naleznete na webu festivalu.
Jak festival vznikl, proč se fotograf Imrich Veber vydal 80 kilometrů pěšky se dvěma kilogramy cukru na zádech a kdy dorazí do Uničova? Pusťte si celé ArtCafé doprovázené hudbou podle výběru Pavla Klusáka, který se ve svém bloku zaměřil na nové album osobitého písničkáře Jiřího Smrže:
Související
-
Jak být zdravý v nezdravé společnosti? MeetFactory představuje nové trendy pohledem současného umění
Zdravý životní styl z perspektivy současného umění. To je hlavní téma výstavy nazvané Healing 2.0 v pražské MeetFactory.
-
Fotograf Festival: Společnost nad rozdělením práce a volna neuvažuje
Fotit může dnes každý, stírají se rozdíly mezi amatéry a profesionály i mezi prací a volným časem. A právě práci a volnu se věnuje osmý ročník Fotograf Festivalu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.