Chci zmapovat modernistickou architekturu po celém světě a nebojím se zazvonit, říká o své sbírce Adam Štěch

16. září 2024

Vášeň pro moderní architekturu a současný design u Adama Štěcha dobře známe z vltavského vysílání. Brzy budeme mít možnost ocenit i jeho dlouholetý zájem o funkční a dekorativní architektonické detaily. Zachytil je na dvou a půl tisících snímků, které pořídil ve více než čtyřiceti zemích světa. Všechny budou k vidění na výstavě s názvem ELEMENTS ve vídeňském muzeu MAK. Na jaká místa se za nimi vypravil a jak důležitou událostí je pro něj vídeňská prezentace?

„Pro mě osobně je to asi jeden z vrcholů mé kariéry. Výstavní instituce typu MAK patří k těm nejprestižnějším muzeím na světě, které se zabývají užitým uměním, to znamená designem, architekturou, módou a podobně,“ říká Adam Štěch. 

Zachycováním detailů chci vytvořit lexikon různých prvků, které se v architektuře objevovaly od počátku 20. století do 80. let.

Jak se k focení architektury vůbec dostal? Co ho na tom zajímá a baví? „Po několika letech cestování a uvědomování si toho, co vlastně fotím, jak to chci fotit, jaké typy snímků chci fotit, tak jsem si uvědomil, že detail je něco, v čem možná můžu být trochu jiný než ostatní fotografové. Protože já ani nejsem fotograf architektury, jsem historik, naučil jsem se fotit ‚samo doma‛. Jiní fotografové moc detaily nefotí, oni fotí budovy jako takové, ale já jsem si říkal, že ta budova je přeci složená z detailů. To jsou ty jednotlivé elementy, ty prvky architektury, které mě zajímají,“ popisuje svoji cestu a dodává: „Detaily jsou proměnlivou složkou architektury. Artdecové budovy v Montevideu v Uruguayi jsou jiné než artdecové budovy v Madridu ve Španělsku. Zachycováním detailů chci vytvořit lexikon různých prvků, které se v architektuře objevovaly napříč desetiletími od počátku 20. století do 80. let. Chtěl bych vytvořit takový atlas jak pro akademiky, tak pro laickou veřejnost, protože ten sumář, to množství detailů, které zachytím, vydá svědectví o tom, jak moderní architektura vypadala na různých místech světa, jak se proměňovala.“

Jaké to je stát před soukromým domem a rozhodovat se, zda zazvonit? Poslechněte si celý rozhovor s Adamem Štěchem, ve kterém vypráví také historku o návštěvě domu architekta Kamekiho Cučiury v Japonsku.

autor: nav

Související