Byl to splněný nesněný sen, říká Ondřej Bezr o zisku nejprestižnější ceny pro festival Blues Alive

Hudebník Phil Shoenfelt na festivalu Blues Alive
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hudebník Phil Shoenfelt na festivalu Blues Alive

Před 23 roky odšpuntovala 19letá nadšenkyně Petra Matysová zátku bluesového festivalu Blues Alive. Postupem let se z něj stala největší žánrová přehlídka ve střední Evropě.

Jako stvrzení tohoto faktu získali čeští organizátoři na konci ledna od americké nadace Blues Foundation nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award.  „Je jasné, že se nemůžeme srovnávat s řadou amerických bluesových festivalů, ale pro festival Blues Alive je strašně důležité, že jsme se dostali do prvoligové ‚bluesové party‘,“ hodnotí důležitost ocenění dramaturg přehlídky Ondřej Bezr. Spolu s kolegou Štěpánem Suchochlebem převzali ocenění na slavnostním ceremoniálu 25. ledna v bluesové Mekce, v americkém Memphisu.  Šumperský festival tak stanul po boku předchozích oceněných, jakými jsou přehlídka New Orleans Jazz and Heritage Festival a Beale Street Music Festival. Stejnou cenu získaly v minulosti také časopisy Living Blues Magazine a Rolling Stone či přední producenti a vydavatelství.

Špičkový bluesový festival v zemi, kterou Američané moc neznají

„Celý příběh ocenění se začal psát před třemi roky, kdy v rámci pobytu v Evropě navštívil náš festival tehdejší šéf organizace Blues Foundation Jay Sieleman,“ vzpomínal ve vysílání Bezr. „Byl nadšený, že v zemi a městě, které má většina Američanů problém najít na mapě, existuje bluesový festival, na němž hrají špičkoví američtí i evropští muzikanti. Tuto informaci si evidentně nenechal pro sebe,“ dodává hudební dramaturg šumperské přehlídky. Už před začátkem 23. ročníku Blues Alive přišla informace, že domácí přehlídka získala ocenění, které si v lednu také jela převzít.

Vyhlašování cen Keeping The Blues Alive Award je týdenní slavností, která má podobu žánrového showcase, kde se představují nejvýznamnější žánrové ikony i nadějní nováčci spolu s profesionály z řad organizátorů festivalů, koncertů, vydavatelů, producentů, manažerů a novinářů. Zástupci šumperského festivalu vedle pracovních povinností stihli navštívit i další významná místa spojená s hudbou a Memphisem – Elvisův Graceland nebo kolébku soulové muziky – legendární prostory vydavatelství Stax.

Balthazar se vrací

Pavel Zelinka se ve svém hudebním speciálu věnoval také hudebnímu návratu belgické poprockové kapely Balthazar. Dnes je zřejmé, že jim naordinovaná tříletá pauza prospěla. Přesto úspěch sólových projektů Warhaus a Bernardt naznačoval, že by tomu tak být nemuselo. Proč plánovaná odluka kapele pomohla a jak obtížné bylo znovu si zvyknout na kapelní způsob fungování? Poslechněte si krátký rozhovor s předákem kvinteta, Jinte Deprezem.

Hudební speciál ArtCafé naplnily ukázky z aktuálních albových novinek. Zazněla tvorba Rustin Mana, Leyly McCalla, Waltera Trouta, Emily King, Mikoláše Růžičky, Walter Schnitzelsson, Swervedriver, Boy Harsher, Mavis Staples, Maurice Louca, Sarah Louise a došlo i na ukázku tvorby Johna Robieho ze zajímavé kompilace Life & Death On A New York Dance Floor.

Jaká pozitiva přinese šumperskému festivalu Blues Alive nejprestižnější žánrové ocenění a jak je bluesový fanoušek schopen přijmout žánrové přesahy účinkujících na šumperské přehlídce? Poslechněte si celý hudební speciál ArtCafé podle Pavla Zelinky.

Spustit audio

Související