Bílý Zulu Johnny Clegg a jeho odkaz
Přinášíme rozhovor s veteránem jihoafrické hudby, který předčasně zemřel letos v červenci, i interview s jednou ze současných jihoafrických kapel Soweto Soul. Ohlédneme se také za letošními Horňáckými slavnostmi a rozloučíme se bonbónkem z Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou.
„Zulu jazyk zní, je plný melodií. Samotná zvuková stránka je tu často důležitá i pro význam sdělení. Zuluové vyvinuli jakýsi koncept zvukomalby, aby slova opravdu zněla. Je to velmi popisný jazyk,“ rozplývá se rodilý Angličan Johnny Clegg nad přednostmi jednoho z dominantních jazyků jihoafrické kultury, když vysvětluje, co jej už jako mladíka tak okouzlilo.
Jeho dlouholetým hudebním partnerem a kamarádem se stal kytarista a zpěvák Sipho Mchunu, s nímž v roce 1969 založil duo, které časem přerostlo do skupiny Juluka. Po tom, co se Mchunu vrátil v roce 1986 k farmaření, Clegg pokračoval s formací Savuka.
I když byla pro Johnnyho Clegga spolupráce s domorodými muzikanty zcela samozřejmá, v zemi apartheidu a rasové segregace se kvůli tomu pohyboval na hranici zákona a často i za ní. Do řady písní se tak promítl protestní ráz a politický náboj. Clegg se ocital v hledáčku policie i na indexu zakázaných umělců.
Kombinováním stylů hudby Zulu a populárních žánrů evropského a amerického původu předznamenal pozdější trend world music. Johnny Clegg zemřel po zákeřné nemoci 16. července ve věku 66 let.
Další téma hudebního speciálu však ukazuje, že je Cleggův odkaz živý i nadále. Holandský kytarista Joep Pelt založil před pár lety kapelu Soweto Soul se Zulu vokalistou Wezou a hudebníky z Jižní Afriky a dalších zemí.
Skupina vystoupila na letošním festivalu v německém Rudolstadtu, v jehož zákulisí jsme si s oběma protagonisty také popovídali. Joep Pelt se prostřednictvím gramodesek svého otce do jihoafrických stylů zamiloval už v dětství, podobně jako Johnny Clegg. Pelt už ale nemusí naštěstí čelit se svou hudbou podobným těžkostem.
Třetí částí ArtCafé nás pro změnu přenese na Moravu, na Horňácké slavnosti do Velké nad Veličkou. Hudební dramaturg Zdeněk Přidal tu vyzpovídal cimbalistu kapely Musica Folklorica Petra Pavlince a legendu horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Zazní i ukázky z nového alba Majstr.
Závěrečnou třešinkou na dortu je ukázka z půvabné spolupráce welšské harfenistky Catrin Finch a senegalského hráče na koru Seckou Keity, kteří takto vystoupili začátkem srpna na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou.
Poslechněte si celý záznam hudebního speciálu s Alešem Opekarem, jehož součástí je kromě mnoha hudebních ukázek a rozhovorů také interview s Johnny Cleggem, které pořídil v červnu 1996 Německý veřejnoprávní rozhlas SWR. Prostřednictvím mezinárodní výměny Euroradia ho můžete nyní slyšet i vy.
Související
-
Rudolstadt 2019: Festivalové manželství na zkoušku v rytmu world music a folklóru
Německý Rudolstadt přivítal o prvním prodlouženém červencovém víkendu asi dvě stovky muzikantů z celého světa. Ohlédnutí za 29. ročníkem festivalu nabízí pořad ArtCafé.
-
Hudební festivaly 2019: Hvězdy ze spodních pater
Ať už na letní festivaly jezdíte kvůli velkým hvězdám, atmosféře nebo kamarádům, vždy zkuste pátrat také ve spodních patrech programu. Dost možná budete překvapeni.
-
Jak africká hudba dobývala svět? Hity z Mali či Etiopie pouští Petr Dorůžka
I když na africkém kontinentě mají kořeny desítky novodobých žánrů včetně blues či jazzu, autentickou hudbu Afriky zatím stále objevujeme.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka