Anna Pravdová: Chceme připomenout, že jsme bývali otevřenou a kosmopolitní zemí

V současné době v pařížském Grand Palais probíhá velká retrospektivní výstava průkopníka abstraktního malířství Františka Kupky, která se na podzim přesune do Valdštejnské jízdárny v Praze.

Za českou stranu významný mezinárodní projekt připravuje kurátorka Národní galerie Anna Pravdová, historička umění a překladatelka, která se zabývá především výtvarným uměním 20. století se zaměřením na česko-francouzské kulturní vztahy a jako autorka je podepsána pod několika objevnými badatelskými projekty.

Takto rozsáhlá Kupkova výstava v Paříži probíhá po více než čtvrtstoletí; jeho dílo bylo souborně prezentováno v tamním Muzeu moderního umění před 29 lety. Anna Pravdová mluví v pořadu Vizitka také o tom, jak výstavu českého rodáka, který strávil podstatnou část svého tvůrčího života ve Francii, přijímají Pařížané i návštěvníci z celého světa.

Na pařížské výstavě lidé Kupku vlastně znovuobjevují, protože vidí pohromadě to bohatství jeho díla.

Podoba stálých expozic ve Veletržním paláci, kde Anna Pravdová v současné době působí jako kurátorka, je už několik let nejen odbornou veřejností přijímána kriticky. Na podzim tohoto roku by se ve třetím patře měla otevřít nová dlouho očekávaná střednědobá expozice První republika, kterou Pravdová připravuje se svými kolegy. „Nová expozice bude takovou uměleckou topografií první republiky. Snažíme se na to podívat očima tehdejšího uměnímilovného člověka: kam by šel za uměním a co by tam viděl.“ Anna Pravdová zároveň připomíná, že na situaci kolem soudobého provozu umění se autoři expozice snaží podívat co nejobjektivněji.

Chceme ukázat i jiné stránky první republiky – i tvorbu konzervativnější, která se tehdy nejvíce nakupovala.

A historička umění zároveň dodává: „Málokdo si dnes uvědomuje, že všechny výstavy, které považujeme za základní milníky v českých dějinách umění, byly prodejní.“
V minulých dnech byla v Bretani zahájena výstava Bonjour, Monsieur Gaugin: Čeští umělci v Bretani 1850–1950, která je výsledkem několikaleté badatelské práce Anny Pravdové. Na podzim se výstava přesune do pražského Paláce Kinských.

Je zajímavé, že čeští umělci v Bretani nejezdili do tradičních destinací, kde tvořil například Paul Gauguin, ale objevili si svoji vlastní Bretaň.

Zatím posledním připravovaným projektem Anny Pravdové je výstava dalšího z českých umělců, do jehož života i tvorby se Francie zásadně vepsala – Josefa Šímy. Výstava, která dostala název Cesta k Vysoké hře, bude mít své první uvedení na podzim v Moravské galerii v Brně.

Související