Angel-A: černobílá něha o tom, co je uvnitř
Podle svých vlastních slov byl Luc Besson (Johanka z Arku, Pátý element) z natáčení svých posledních snímků natolik vyčerpán, že se k režírování už snad ani vrátit nechtěl. Po šesti letech se ale (naštěstí) vrátil - na filmových festivalech v Karlových Varech a v Cannes uvedl svůj nejnovější snímek Angel-A, černobílou "walk-movie" ze současné Paříže.
Po akčnějších snímcích přichází francouzský režisér, scénárista a producent s komorně laděným příběhem o svobodě, otevírání očí a světlech nad městem. Vypráví v něm o podvodníčkovi Andrém (Jamael Debbouze), kterého pochybné kšefty přivedou do nezáviděníhodné situace: kam se podívá, dluží obrovské sumy peněz. Jde po něm hned několik gangsterů a ve finále visí za krk z Eiffelovky a úpěnlivě prosí o holý život. V zoufalství se rozhodne všechny své problémy radikálně vyřešit skokem z mostu - chvíli před tím má ale stejný nápad záhadná krásná dívka (Rie Rasmussen), která narozdíl od Andrého ublíženého filozofování skutečně skočí. André ji zachrání a od té doby už v jeho životě není nic jako bylo před tím. Dvoumetrová blondýnka s nohama do půlky zad zbaví Andrého dluhů, vyřídí jeho pronásledovatele - a to je to nejmenší, co je pro něj během tří dnů ochotná udělat.
Besson natočil čistý a něžný film, hluboký a jednoduchý zároveň. Vážné téma odlehčil jemným humorem - Angel-A je prošpikován lehkými vtípky o eurobyrokratech, rádobygangsterech, broukajících si dětské písničky, nebo andělské agendě. Ačkoliv děj se odehrává na půdorysu vztahu dvou hlavních postav, díky kameře (Thierry Arbogast) má snímek o jednoho hrdinu navíc. Třetí postavou je samotná Paříž, jejíž mosty, bulváry i vykřičené čtvrti jsou v černobílém, chvílemi nervním nasnímání prostě úžasné a regulérně ve filmu "hrají" - ne nadarmo získal Arbogast za své předchozí snímky 3 Césary za kameru.
Jamael Debbouze (čeští diváci si ho možná pamatují jako nesmělého zelinářského pomocníka v Amélii z Montmartru) v roli Andrého je protoypem nepovedeného gangstera - jeho "obchodním partnerům" i divákovi je okamžitě jasné, že se svýma očima a výrazem nakopnutého štěněte žádné velké kšefty ve zločinu nepořídí.
Výhrou snímku je typově přesná Rie Rasmussen v roli Angely - je silná, nepřehlédnutelná a o dvě hlavy větší než André; zosobňuje Bessonovo oblíbené téma silných žen a slabých mužů. Angela je v jejím podání děvče od rány - kouří, pro ránu nejde daleko, pořád by se něčím cpala a lekce, které udílí mužům v nočním baru za jejich vlastní peníze, vypadají působivě.
Problém bohužel nastává v situacích, kdy její představitelka musí hrát, místo toho aby na plátně prostě jenom BYLA. Právě dialogy Angely a Andrého jsou nejslabším místem snímku. Tam, kde by měl působit jen obraz a hudba, se zbytečně žvaní, a tupou doslovnost namísto prostoru pro vlastní myšlenky si lze vysvětlit snad jen touhou produkce exportovat film do západních kin (příp. Bessonovými manýry, které mu zbyly coby autorovi scénářů k akčním filmům třetího řádu).
Vizuálně podmanivému snímku dopřáli tvůrci neméně vydařený soundtrack. Jeho autorkou je norská hudebnice Anja Garbarek a způsob, jakým sedne černobílá Paříž k hudbě ze severu, je překvapující. Fanoušci Björk nebo Sigur Rós budou nadšeni.
Když tu a tam zavřete oči nad banalitou a patosem, je Angel-A v mnoha směrech okouzlující film. Čistý a lehký, jako peříčka andělů. ("To je moje peří...? Nepelichám? Vápník, potřebuju vápník.!").
Související odkazy: oficiální stránky filmu, Bioscop
Angel-A (Francie 2005), 90 minut, žánr: komedie, romantický
Scénář, režie: Luc Besson, kamera: Thierry Arbogast, hudba: Anja Garbarek
Hrají: Rie Rasmussen, Jamael Debbouze, Gilbert Melki, Akim Chir
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.