Anežka Charvátová: Ven ze stínu Garcíi Márqueze

9. květen 2018

Jaká je současná kolumbijská literatura? „Stále v ní existuje odkaz Gabriela Garcíi Márqueze – magický realismus. Nositel Nobelovy ceny García Márquez svého času zastínil všechny ostatní autory, přestože i v době jeho vrcholné tvorby byla v Kolumbii řada dobrých prozaiků,“ říká hispanistka a překladatelka Anežka Charvátová.

Převažujícím tématem soudobých spisovatelů je však především násilí a drogy, jevy, které tato latinskoamerická země, třetí největší na subkontinentu, každodenně prožívala v padesátileté, teprve nedávno ukončené občanské válce a ve válkách drogových kartelů.

Existuje přímo literární odrůda vzniklá v Kolumbii, kde se těmto knihám říká sicareskní literatura: to podle vzoru pikareskní. Pouze hrdina není pícaro, rošťák, ale sicario, nájemný vrah.

Anežka Charvátová oficiálně doprovázela do Kolumbie spisovatele Petra Stančíka, který u příležitosti Mezinárodního knižního veletrhu v Bogotě představoval španělský překlad své knihy Mlýn na mumie. Oba se zúčastnili několika veřejných debat, mimo jiné na téma předchůdců magického realismu ve středoevropské literatuře, literárních mystifikací spojených s Prahou, detektivky jako literárního žánru nebo kafkovských stop v díle Gabriela Garcíi Márqueze.

Svatopluk Klimeš: Oheň je magický materiál

Svatopluk Klimeš

„Fascinují mě například sopky, jakékoliv ohněstrůjné kratochvíle, i lidové,  jako je pálení smrtky,“ říká Svatopluk Klimeš, malíř, který ve své tvorbě využívá oheň jako výtvarný činitel.

Ačkoliv se spojitost mezi dílem Franze Kafky a prózami autora Sta roků samoty může zdát vynucená, debata prý byla velmi živá. Pravda je, že sám García Márquez prohlašoval, že četba Kafkovy Proměny mu kdysi otevřela úplně nový pohled na možnosti literatury a cestu k vlastnímu stylu: pochopil, že literatura není odpovědná jen společenské realitě, ale veškeré skutečnosti života, do které patří i sen a imaginace.

 

Spustit audio