Alt - pravý hlas bel canta. Pěvecké umění v ideální formě
Bel canto není jen krásný zpěv. Je to umění, jak zpěvem vyjádřit veškeré emoce i beze slov. Zpěvák a hlasový pedagog i teoretik Dan H. Marek se ve své knize „Alt - pravý hlas bel canta" zabývá především barokní érou, kdy vzniklo pěvecké umění v dnešním slova smyslu.
Bel cantem – v užším a snad i pravém významu – se rozumí umění provozovat operu od doby jejího vzniku až po přelom baroka a klasicismu s přesahem k Rossinimu. To je velmi stručná definice doby a především operního stylu, kterému se věnuje Markova obsáhlá studie i tento pořad.
Skladatelé po dobu více než dvou set let psali hudbu ve střední poloze, aby vyhovovala altům – ať už mužským nebo ženským.
Dan H. Marek
„Ječení vysokých tónů bylo zcela mimo pozornost a sopránové ‚divy‘ zaznamenaly vzestup až na začátku devatenáctého století. Basy a tenory byly určeny pro charakterní role. Můžeme tedy po pravdě říci, že právě alt byl pravým hlasem bel canta.“
Mezi roky 1600 až 1800 byly objeveny a popsány prakticky všechny pěvecké techniky. Zrodil se profesionální operní zpěv i operní hvězdy se vší krásou, riziky i nešvary, které k nim dodnes patří. Dan H. Marek ve své knize pokračuje přes devatenácté století až k začátku dvacátého, věnuje se altům ve velké francouzské opeře, u Wagnera i u Strausse. Uvádí také přehled životopisů nejslavnějších zpěvaček současnosti.
Operní reflexe uvádějí části Markovy studie poprvé přeložené do češtiny. Ukázky z éry vrcholného bel canta zpívají Joyce DiDonato a Cecilia Bartoli. Autory hudby jsou Georg Frideric Händel, Antonio Vivaldi, Claudio Monteverdi, Niccolò Porpora, Giuseppe Maria Orlandini, Riccardo Broschi a Carl Heinrich Grau.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka