Aleš Březina, muzikolog a skladatel, jehož operní muzikál Charlotte bude jedním z vrcholů Smetanovy Litomyšle. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká
Dlouholetý ředitel Institutu Bohuslava Martinů, muzikolog Aleš Březina, k sobě v posledních letech poutá pozornost především jako mimořádně zajímavý skladatel: napsal hudbu k oceňované opeře-procesu Zítra se bude… postavené na autentických materiálech z procesu Milady Horákové (2008), dále k opeře Toufar o životních osudech komunisty umučeného kněze (2013), a množství další scénické hudby.
V brněnském divadle byl v roce 2010 uveden jeho „vizuální hudební divadelní zážitek“ Muchova epopej na libreto Šimona Cabana. Jeho hudba zní z asi dvacítky českých filmů, především těch od režiséra Jana Hřebejka, píše skladby komorní i symfonické, v jeho Requiem zpívali Iva Bittová a Vojtěch Dyk, několik skladeb napsal pro Soňu Červenou. Je schopen zhudebnit téměř vše, včetně policejních protokolů nebo deníkových záznamů dospívající dívky. Vybírá si silné (povětšinou tragické) příběhy a takový nabídne i v komorním operním muzikálu Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy. Vypráví o mladé židovské malířce Charlotte Salomon, která zmizela v osvětimské mašinérii ve svých 26 letech. Inscenační tým kanadského divadla Theaturtle po uvedení v Amsterodamu a Tel Avivu předvede tento muzikál i v Praze a na festivalu Smetanova Litomyšl. Rozhovor povede Eva Hazdrová Kopecká.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.